Berlingske Business
10:13William Demant har en fest på børsen efter stærkt regnskab

Klar tale om mobilpriser

Forbrugerne vil endelig kunne sammenligne de reelle priser på mobiltelefonmarkedet, når nye retningslinier for ordentlig annoncering træder i kraft til april. Kundeservicen bliver også bedre.

Nej, selvfølgelig slipper man ikke med at betale en krone - eller sågar 25 øre - for en ny mobiltelefon. Men hvad skal man så egentlig betale?

Fra 1. april kan man for alvor sammenligne de reelle priser på mobiltelefonmarkedet. Da skal teleselskaberne nemlig i al annoncering klart oplyse, hvilke abonnementsudgifter og gebyrer der følger med at købe en nye mobiltelefon med tilskud fra teleselskabet. Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen har efter næsten et års arbejde udstedt nye retningslinier for god markedsføringsskik på teleområdet, så forbrugerne får klar information om priser og aftalevilkår.

Aftalen opnår noget så sjældent som at blive rost bredt.

»Selvfølgelig kan vi da heller ikke lide at få trukket noget nyt ned over hovedet. Men når det er sagt, er det egentlig en meget fair måde at konkurrere på - og det er nok mere fair end at sige, at telefonen koster én krone. Vi vil jo gerne se glade forbrugere, der kommer igen og igen,« siger erhvervspolitisk konsulent Lars Quistgaard Bay fra Dansk Handel & Service, som repræsenterer detailhandelen.

Samlet pris skal frem
Fremover skal der gives oplysninger om alle væsentlige, faste og variable priser og vilkår, uanset hvilket medie der annonceres i. Forbrugerne skal kunne se, hvad den samlede pris er i bindingsperioden - altså abonnementspris, minimumsforbrug, oprettelsesgebyr, telefonens pris med mere. Også minuttakster, SMS-takster og opkaldsafgift skal nævnes sammen med hastigheden for internet-forbindelser.

Forbrugerne skal også sikres en bedre service. Således skal de inden 14 dage have svar på en skriftlig henvendelse, og hvis en reparation varer længere end 10 dage, hvor man skal undvære sit udstyr, skal de erhvervsdrivende gratis udlåne andet standardudstyr så længe.

Oplysninger om risici
Når voksne køber mobiltelefoner til børn og unge, bør de samtidig informeres om de risici, der er forbundet med at udlevere en mobiltelefon til en mindreårig, og forbrugerne skal have besked om, hvordan man kan kontrollere mobilforbruget, så man undgår overforbrug eller misbrug. Endelig skal et teleselskab, som ved en fejl ikke har opkrævet et beløb hos forbrugeren, gøre det senest seks måneder derefter.

»Med de nye retningslinier får forbrugerne en virkelig mulighed for at sammenligne de reelle priser på mobilmarkedet. Succesen er dog ikke i hus, før branchen bringer markedsføring og aftaler i overensstemmelse med retningslinierne,« siger Forbrugerrådets telepolitiske medarbejder Anders Hjorth Jensen.

Retningslinierne er tiltrådt af Forbrugerrådet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Dansk Handel & Service, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Dansk Industri, IT-Brancheforeningen og Brancheorganisationen for Forbrugerelektronik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen