Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Kjeld Kirk Kristiansen version 3.0

Lego-ejeren Kjeld Kirk Kristiansen tager igen magten i legetøjskoncernen Lego, men det bliver med en ledelsesstil, der kan kaldes version 3.0.

Baggrund

Sjældent er en negativ nyhed blevet modtaget så positivt, som da Lego torsdag meddelte, at den 56-årige ejer Kjeld Kirk Kristiansen efter et chokregnskab nu igen selv tager magten.

Næsten alle reportager i æterbårne og skrevne medier havde - bl.a. via interviews med medarbejdere »på gulvet« - en undertone af håb og »Far kommer hjem«, og hvis de gamle image-topscorere Kjeld Kirk Kristiansen og bestyrelsesformand Mads Øvlisen havde frygtet, at der ville blive stillet hårde spørgsmål også ved deres ledelse af Lego, så blev de i hvert fald i første omgang glædeligt overraskede.

Især Kjeld Kirk Kristiansen tog tyren ved hornene og vedstod åbent at han, også med titel af administrerende direktør, har absolut medansvar for den suppedas virksomheden er kommet ud i med nu tre underskud på ganske få år, og så endda et rekordminus på 1,4 mia. kr. og en omsætningsnedgang på 25 pct.

Men hans udmelding om at Lego skal tilbage til grundideerne blev modtaget næsten med jubel, ikke mindst af de medarbejdere i Billund, der hele deres liv har kendt Lego-familien og især Kjeld Kirk Kristiansen.

De tror på ham - men til gengæld må de forberede sig på, at det nu er Kjeld Kirk Kristiansen version 3.0, de vil se i aktion. Og udefra vil han mere end nogensinde komme til at ligne Mærsk Mc-Kinney Møller.

Version 1.0
Den første voksne version af Kjeld Kirk Kristiansen var den generte unge junior-chef der i 1979 kom hjem fra Schweiz for at blive adm. direktør i et Lego, hvor faderen Godtfred Kirk Christiansen som familieoverhoved stadig var i fuld vigør.

Det var gigantiske opgangstider, og det så legende let ud for virksomheden hvert år at komme med nye fornemme væksttal.

Gennem firserne fik Lego ry for at have opbygget en nærmest japansk ledelsesstil. Patriarkalsk med »GKC« som hyggeonklen, der engang i mellem satte sin vilje igennem. Og konsensus-agtig måske ikke mindst fordi Kjeld Kirk Kristiansen havde brug for at have sine beslutninger afstemt med mange instanser og medarbejderne, så han var bedst muligt klædt på til argumentationer med faderen.

Version 2.0
Version 2.0 af Kjeld Kirk Kristiansen blev tydelig i halvfemserne - allerede før faderen døde. Kjeld Kirk Kristiansen fik en kronisk sygdom, der holdt ham borte fra Lego et halvt års tid.

Mens han gik hjemme og tænkte over livet, slog det ham, at konsensus-metoden var blevet en klods om benet - det var blevet for bureaukratisk at lave legetøj, og han overvejede endda, om han overhovedet skulle vende tilbage som adm. direktør, eller han skulle blive bestyrelsesformand.

Han valgte en mellemløsning: Han blev som adm. direktør, men nu ville han forsøge at få hurtigere beslutninger gennem Lego ved at lægge mere magt i hænderne på nøglemedarbejdere.

Det udviklede sig til et rent blodbad på direktionsgangene, for næsten samtidig begyndte Lego at blive udfordret af nye former for legetøj - computeren og senere internettet stjal børnene opmærksomhed, ligesom mere og mere børneleg tog udgangspunkt i Hollywood- og TV-film.

Mange mente, at de klassiske legetøjstyper ville dø.

Smarte nye chefer overtalte Kjeld Kirk Kristiansen til at ride med på bølgerne, licenserne på at lave StarWars- og Harry Potter-æsker gav straks bonus ved at udløse voldsomme omsætningsstigninger. Problemet var bare, at der ikke kommer nye StarWars-film hvert år - og at Hollywood suverænt bestemmer, hvordan licenserne må udnyttes og især hvornår.

Det gav zig-zag i omsætningskurverne og især i indtægtskurverne - bl.a. fordi Lego som alle andre legetøjsfabrikanter har måske 60 pct. af sit salg i de sidste fem-seks uger inden jul.

Er de rigtige varer ikke på hylderne overalt i verden i tide inden jul, er de lige så meget værd bagefter som en nytårstorsk den 1. januar. For når næste sæsons legetøjssalg starter, er det nye Hollywood-luner, der trækker salget. Og de æsker der blev produceret i for store mængder før jul, må ofte destrueres!

Version 3.0
På pressemødet i Billund i torsdags om bl.a. afskedigelsen af viceadm. direktør Poul Plougmand blev bestyrelsesformanden, den tidligere Novo-chef Mads Øvlisen, spurgt, hvorfor man sprang den administrerende direktør Kjeld Kirk Kristiansen over i fyringsrunden.

Øvlisen nåede ikke at give sit svar, før Kjeld Kirk Kristiansen selv sprang op og med et stort smil sagde: »Du ved da godt, at det er mig, der ejer virksomheden...«

Nu får Billund og Danmark ham i version 3.0. For lige så meget som Kjeld Kirk Kristiansen vedkender sig, at han har godkendt alt hvad Plougmann måtte have gjort, så erkender han nu, at han fremover er nødt til at stole meget mere på sin egen mavefornemmelse for, hvad der er rigtigt for Lego - og kommandere derefter.

Nok har Lego fået konkurrence af mange andre typer legetøj for børn, men det er ikke spor ringe at have »en bund« for konstruktionslegetøjet med en omsætning på omkring de 8,5 mia. kr., som 2003 ventes at slutte med. For det kan godt være, at der bliver ved med at komme nye luner - men analyser viser, at salget af traditionelt legetøj faktisk ikke er faldet.

Det skal bare plejes - og det vil Kjeld Kirk Kristiansen gøre ved fremover at dyrke legetøjsserier, som Lego selv ejer alle rettigheder til at udnytte. Krigerserien Bionicle er et eksempel på, at det faktisk er lykkedes Lego selv at udvikle et nyt børneunivers de seneste år inden for traditionelle Lego-rammer.

Kulturbærer
En af grundene til at den tredje version af Kjeld Krik Kristiansen - den stærke, selvbevidste og viljefaste - vil komme til at tegne sig meget skarpt i fremtiden er den ubehagelige, at de seneste års uro har givet en voldsom, nærmest total, udskiftning på alle Lego-direktionsgange verden over.

Det der er tilbage i Lego, er en kulturarv, der bæres af tredje-generations chefen sammen med de menige medarbejdere i Billund, og nu vil de være alliancen, der holder de lidt for hurtige og smarte nye direktører fast på grundværdierne.

De nye meddirektører må meget gerne komme med ideer om, hvordan man forlænger legetøjs-sæsonen, samtidig må de gerne kommer med masser af nye ideer om, hvordan man bliver endnu hurtigere til at komme fra idé til færdigt produkt, men nu skal der mere rettidig omhu ind i tingene, og det kan der godt komme et stærkt styrket Lego ud af. Den generte juniorchef Kjeld Kirk Kristiansen viste torsdag, at han er blevet særdeles dygtig til at præsentere selv rekordunderskuds-meddelelser, og han er endnu bedre til at sprede begejstring.

Men det kan betyde, at Kjeld Kirk Kristiansen må blive ved roret meget længere end han selv nogensinde havde tænkt sig, og så kan man jo håbe, at han kommer til at svæve over Lego lige så længe som sin far, der blev 75 eller Mærsk Mc-Kinney Møller, der er 90 og som bekendt næppe er totalt ude af tanke på Esplanaden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen