Berlingske Business
17:41God weekend

Kinas succesfulde internet-konge satser på e-handel

Kinas succesfulde internet-konge satser på e-handel - 1
Potentialet for handel på internet i Kina er enormt. I øjeblikket er »kun« 110 mio. ud af 1,3 mia. kinesere netbrugere, men når nettet vinder større udbredelse, kommer der store penge på spil. Det har Kinas ukronede internet-konge Jack Ma luret. Han ejer flere internet-forretninger, hvoraf han har store forventninger til den globale søgemaskine Yahoo, som han overtog sidste år. Foto: Peter Parks/AFP

Kinas mest fremtrædende internet-entreprenør Jack Ma, som blandt andet ejer Alibaba.com og Yahoo China, har med sin gratis e-handelsportal TaoBao på blot tre år erobret 70 pct. af det kinesiske marked. Han er overbevist om, at e-handel bliver kæmpestort i Kina og har med en mia. dollar i baglommen råd til at vente på, at kineserne vil betale for at bruge TaoBao. Derefter vil han udfordre den globale spiller eBay i Vesten, siger han i et interview med Berlingske Business.

HANGZHOU: Alibabas hovedkontor ligner ikke andre kinesiske virksomheder. Der er højt til loftet, og de rustikke vægge er dekoreret med billeder af de ansatte med armene højt oppe over hovedet og ejeren Jack Ma, som giver hånd med Bill Clinton og andre berømtheder. Alibaba har tydeligvis fokus på mennesker i stedet for produkter, og vindermentaliteten gennemsyrer stedet.

Det er langt fra almindeligt at have bordtennisbord og golfjern på kontorer i Kina. Men Alibaba, som sidste år overtog Yahoo China, er en ung virksomhed, og Kinas mest succesfulde IT-entreprenør Jack Ma elsker at fejre sit internet-imperium, som på 11 år er vokset til 4.000 ansatte.

Alle de unge mennesker, som arbejder for Alibaba.com eller for en af Alibaba-gruppens tre andre virksomheder, har været mindst en måned på hovedkontoret i Hangzhou for at blive sat ind i værdierne og kulturen. Og de har grund til at have armene oppe.

Mange af dem har nemlig aktier i virksomheden og er sandsynligvis kommende millionærer, når Alibaba en dag skal børsnoteres. Det bliver dog ikke inden for de næste par år.

Unge millionærspirer
»Gennemsnitsalderen i min virksomhed er 27 år. Det er alt for tidligt at lade så mange unge mennesker blive millionærer. Hvorfor tror du, at Google ventede? De kunne jo have gjort det for længe siden, men de ventede, til timingen var rigtig,« siger han selvsikkert.

Jack Ma er kendt for sine skarpe kommentarer om blandt andet konkurrenten eBay, som han for længst har dømt »ude af Kina« til fordel for sin egen e-handelsportal TaoBao. På blot tre år har TaoBao erobret 70 pct. af det kinesiske marked, og Jack Ma er ikke i tvivl om, at Alibaba er på rette kurs.

»E-handel er fremtiden på internettet,« siger han.

Alibaba.com er en business to business-portal med brugere i ca. 200 lande, hvor mindre og mellemstore kinesiske virksomheder kan tilbyde deres produkter til vestlige indkøbere. For eksempel i Danmark, hvor Alibaba.com har 6.000 registrerede brugere. Virksomheden omsætter for ca. 100 mio. dollar, hvilket udgør størstedelen af indtægten i Alibaba-gruppen. Internet-markedet er nemlig stadig beskedent i Kina, hvorfor TaoBao indtil videre er gratis.

Enormt potentiale
Men ligesom på andre forretningsområder i Kina er potentialet enormt på grund af den 1,3 mia. store befolkning, hvoraf »kun« 110 mio. er internet-brugere i dag.

»Om 10 år vil internettet være som elektricitet i Kina. Noget som alle huse har i byerne,« siger han.

Den kritiske masse bliver 200 mio. internet-brugere, og det antal regner Jack Ma med, at Kina når op på om fem år. Til den tid vil TaoBao sandsynligvis også være klar til at angribe den globale e-handelsportal eBay i Vesten.

»Vi kigger efter partnere i Europa, som måske kunne være interesseret i at samarbejde med TaoBao,« siger han.

Hans stærke tro på e-handel i Kina bygger på, at unge kinesere mellem 20-25 år i dag handler for 50-80 yuan (ca. 40-60 kr.) om måneden, og at potentialet derfor er kæmpestort.

»De er jo studerende og har ikke så mange penge endnu. Men det er ikke svært at forestille sig, hvad der vil ske fem år senere. Der handler de sikkert for 500 yuan (ca. 375 kr.) i gennemsnit,« siger han og tilføjer, at der bliver handlet for omkring 40 mio. yuan om dagen på TaoBao.

Således blev der i 2005 handlet for en mia. dollar (ca. seks mia. kr.), og Jack Ma forventer, at omsætningen når op på to mia. dollar i år. Men TaoBao er stadig kun en udgift i Alibaba-gruppens samlede regnskab.

Selv om Jack Ma ofte bliver sammenlignet med Bill Gates, så ved han i modsætning til sit amerikanske modstykke ikke ret meget om teknologi, og alle Alibabas ydelser og produkter skal derfor altid gennemgå en såkaldt »Jack-test«. Det sker ud fra tesen om, at hvis han kan finde ud af det, så kan kunderne også. Personligt bruger han kun internettet til at læse email og surfe efter information.

Ny generation på nettet
Men hvorfor tror han så så meget på e-handel?

»Min generation stoler ikke på nogen eller noget, og det skyldes blandt andet Kulturrevolutionen. Men de unge er helt anderledes. De stoler på hinanden og vil gerne bruge penge på sig selv,« siger han.

Og hvornår skal TaoBao begynde at tjene penge?

»Vi har råd til at være gratis i 20 år, hvis vi vil. Vi nyder livet og venter og ser, hvornår markedet er modent. Først og fremmest ønsker vi med TaoBao at vise, hvor stort markedet er,« siger han.

Jack Ma manglede en god søgemaskine for at færdiggøre sit internet-imperium og til at understøtte TaoBao, og derfor gik han sidste år i samarbejde med amerikanske Yahoo. Spørgsmålet er, hvordan han kunne få en mia. dollar for 40 pct. af sit firma med kun 35 pct. stemmeret og oven i købet overtage Yahoo China, når det kinesiske internet-marked fortsat er relativt begrænset.

Få kreditkort
Desuden er e-handel i Kina forbundet med nogle ekstra store udfordringer. Blandt andet fordi kreditkort endnu ikke er særlig udbredt. Derfor etablerede Jack Ma for to år siden i samarbejde med ni store banker i Kina portalen Alipay.com, hvor kineserne kan overføre penge med deres bankkort.

Selv om Alibaba også blev berørt af den globale IT-boble, som brast i slutningen af 1990erne, så er der tilsyneladende ikke noget, der tynger Kinas internet-branche på samme måde som i Vesten, hvor forsigtigheden stadig hersker. Værdien af de seneste kinesiske børsnoteringer på teknologibørsen Nasdaq i USA har været skyhøje, og investorerne har ikke skuffet. Om det skyldes en ny kinesisk IT-boble eller den generelle hype om Kina er ikke til at vide, men Jack Ma medgiver, at der er grund til bekymring.

»Der er selvfølgelig altid risiko for en boble. Men Kina-hypen er efter min mening farligere end risikoen for en internet-boble. Der er alt for mange penge her i Kina og ikke ret mange iværksættervirksomheder. Det bør man bekymre sig mere over. Det er lidt ligesom i golf. Hvis der er for mange amatører på banen, kan det være farligt at spille.«

Det er sandsynligvis begge dele, som har fået Yahoo til at satse en milliard på Kina. Investorerne hjemme i USA var uden tvivl ivrige for, at Yahoo skulle tage del i det kinesiske væksteventyr. Men Yahoo måtte se sig slået og havde store problemer i Kina, hvor den kinesiske søgemaskine Baidu er stærkest efterfulgt af Google. Men nu er planen at gøre Yahoo til nummer to i Kina.

Fem år bagefter
Da Jack Ma fik sin milliard fra Yahoo, tilbagekøbte han aktier fra venturekapitalister for 750 mio. dollar og kan for alvor koncentrere sig om at investere og udvikle sine fire virksomheder.

»Det er stadig en læreproces. Internet-brugerne i Kina er som regel fem år bagefter Vesten, men jeg regner med, at markedet vil være sundt i 2009,« siger han.

Ifølge Jack Ma har internet-brugerne i Kina også nogle specielle kendetegn, som er meget kinesiske. For eksempel har næsten alle unge mennesker deres egen blog, hvor de nyder at ytre sig. Desuden er online-gaming meget udbredt, men det er ligesom SMSer noget som Jack Ma mener er spild af tid og penge. Internettet skal bruges til forretninger.

»Min 14-årige søn skal ikke blive afhængig af spil. Jeg synes, den slags er afskyeligt. Man skal lave nogle produkter, som man mener kan skabeværdi til samfundet,« siger han.

Indtil videre er Alibaba-gruppen godt dækket ind med fire forretningsområder. Nu gælder det om at vente på, at markedet bliver rigtigt modent. Jack Ma har både penge og tid til at vente.

Jack Mas internet-imperium

www.Alibaba.com - en business to business-portal, hvor mindre og mellemstore virksomheder i Kina tilbyder deres produkter til indkøbere i hele verden.

www.TaoBao.com - Kinas svar på eBay, hvor man kan købe alverdens produkter online

www.Alipay.com - en portal, der næsten fungerer som en bank, hvor kinesere kan betale online uden kreditkort, som endnu ikke er særlig udbredt i Kina.

www.Yahoo.cn - den globale søgemaskine på kinesisk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen