Berlingske Business

Kina vil overhale USA økonomi

Kina vil over de næste 15 år overhale USA indenom som verdens førende økonomi. På trods af langvarig global afmatning er Kinas økonomi buldret derudaf med årlige vækstrater på mere end otte procent - en tendens der ventes at fortsætte de kommende år. Det mener økonomerne i den nordiske finanskoncern Nordea.

- I dag er Kina verdens sjettestørste økonomi, men vil sagtens om 15 år kunne overhale USA indenom som verdens største økonomi. Det er ikke målt som verdens rigeste per indbygger, men samlet set verdens største. Kina kan man ikke blive ved med at komme uden om, siger cheføkonom i Nordea, Helge J. Pedersen.

Eksporten, øget højteknologisk produktion og udenlandske investeringer er hjørnestenene i den kinesiske regerings vækststrategi. Over de seneste 10 år er udenlandske investeringer i Kina ifølge Nordea næsten femdoblet til 52,7 mia. dollar. /ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen