Berlingske Business

Kina indfører straftold på stål

Kort efter at WTO tvang USA til at opgive sin forkætrede ståltold, pålægger Kina nu en række lande en lignende told - og slipper formentlig godt fra det.

Det ligner en genindspilning af en film, ingen orker se igen. Få måneder efter, at USA blev tvunget af Kina og andre WTO-lande til at opgive den forkætrede straftold på udenlandsk produceret stål for at beskytte USAs egen stålindustri, gør kineserne præcis det samme.

Det kinesiske handelsministerium siger, at det agter at indføre beskyttelsestold på op til 55 procent på stål fra Rusland, Ukraine, Kazakhstan, Taiwan og Sydkorea fordi disse lande dumper stålet til under kostpris på det kinesiske marked.

Kina, der fornylig overhalede USA som verdens største stålproducent og -forbruger, importerer hvert år op i nærheden af ti millioner tons stål. Ekstratolden, der vil løbe i fem år, vil ikke påvirke den samlede import til Kinas boomende industri.

Det er ikke mere end en måned siden, at USA måtte opgive den ståltold, Bush-regeringen havde indført for at beskytte landets egen forældede industri mod konkurrence udefra. Det skete efter at Kina og en række andre lande havde indklaget USA for WTO-domstolen.

Men Kina risikerer næppe en tilsvarende ydmygelse. Af de berørte lande er kun Sydkorea medlem af WTO, mens forholdet til de øvrige lande reguleres af den handelspolitiske junglelov - og her er Kina den største gorilla.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen