Berlingske Business

Kerry klar til at styrke USAs erhvervspolitik

Erhvervspolitisk set er demokraternes nye præsidentkandidat John Kerry mere moderat, end han lyder. Men hvor protektionistisk kan man lyde, uden at bordet fanger?

Amerikansk erhvervsliv er angiveligt lettet over, at det blev John Kerry og ikke John Edwards, der tirsdag nat i praksis løb med nomineringen som demokratiske partis præsidentkandidat.

I kampen mod John Edwards er Kerry ellers blevet trukket stadig længere ud på venstrefløjen for at markere sig på denne valgkamps store hovedtema: Det jobløse opsving og udflagningen af amerikanske job. Det er første gang i et halvt århundrede, at handel og international økonomi har været et afgørende tema i en amerikansk præsidentvalgkamp. Frygten er nu, at John Kerry har talt så meget om beskyttelse af amerikanske job mod unfair konkurrence, andre landes undervurderede valutaer og virksomheder, der flytter arbejdspladser udenlands, at han får svært ved at tale sig tilbage ind på midtbanen.

Men hvilken erhvervspræsident vil Kerry være? Mere moderat end hans valgkampsretorik hidtil har givet indtryk af. Vist er han ikke så ukritisk fan af big business som George Bush. Men han er heller ikke nogen Howard Dean.

Kerry, tidligere formand for Senatets udvalg for mindre virksomheder, har systematisk stemt for aftaler og love, der øger den frie, internationale konkurrence - som for eksempel etableringen af det nordamerikanske frihandelsområde NAFTA. Han har også systematisk støttet love beregnet på at gøre amerikansk erhvervsklima bedre for eksempel ved at lette erhvervsskatterne.

Grønne interesser
På den anden side vil erhvervslivet næppe være udelt begejstret for hans stærke støtte til miljøsager og krav om renere teknologi og mindre forurening fra kraftværker og biler. Kerry er også varm tilhænger af Kyoto-traktaten - men med en republikansk kongres, der aldrig kunne drømme om at ratificere traktaten, er den sympati mest af akademisk interesse.

Men Kerrys fortid betyder ikke, at hans kommende valgkampsretorik bliver mere moderat. Bush-regeringens største svaghed er økonomien og mere konkret det faktum, at landet trods det begyndende opsving ikke rigtig genererer nye job. Over to millioner job er allerede forsvundet under Bush.

Og at dømme efter den hidtidige valgkamp, er der ikke mange gloser fra protektionismens ordbog, Kerry ikke vil tage i sin mund for at overbevise amerikanerne om, at deres job er mere sikkert med ham ved roret. Her nogle af de ting, han har sagt:

Kerry vil redde job ved at stoppe den »upatriotiske praksis« med at sende job ud af landet. Han støtter incitamenter til at få amerikansk erhvervsliv til at blive og straffe dem, der ikke gør det.

Mange lande bryder systematisk WTO-reglerne og sender varer af lav standard eller ulovlige kopier til USA. Lande som Kina og Japan holder også USA ude af deres markeder, og Kerry vil bruge alle uudnyttede midler til at tvinge dem på ret kurs.

Kina, Japan og andre lande holder systematisk deres valuta på en lav kurs til skade for amerikansk konkurrenceevne. Kerry vil med alle midler tvinge dem til en mere fair politik.

Kerry vil have en omgående gennemgang af alle USAs mange handelsaftaler for at sikre, at de er fair og lever op til blandt andet miljømæssige og arbejdstagerretlige standarder. Alle nye handelsaftaler skal også tage denne slags hensyn - et kontroversielt standpunkt i den tredje verden.

Meget er valgkampsretorik - som imidlertid næppe bliver mere afdæmpet i den kommende kamps hede. Og det bliver ikke nødvendigvis let for Kerry efterfølgende at tale sig ud af det hjørne, hans retorik maler ham op i.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen