Berlingske Business

Katastrofedøgn

Juleferien blev med ét forvandlet til det mest gruopvækkende døgn for administrerende direktør Jan Lockhart i Apollo nogensinde, da han anden juledag måtte konstatere, at rejsebureauet havde 1.800 gæster centralt placeret i historiens største naturkatastrofe. Det blev et døgn han aldrig glemmer. Hvor alt andet pludselig blev ligegyldigt.

Hvornår får du af vide, hvad der er sket?

»Klokken fem om morgenen anden juledag, modtager jeg en sms fra vores beredskabstelefon, om at der har været nogle flodbølger på Phuket og at beredskabet er gået i gang. Jeg går ned i stuen og tænder for CNN. Der er ingenting. Så går jeg over på BBC, som åbenbart er de første med »breaking news«. Her kan jeg se, at det er rigtigt alvorligt ud. Og så begynder telefonerne at ringe.« Hvordan starter din arbejdsdag?

»Jeg er inde på kontoret ved otte-tiden, hvor telefonerne fortsætter med at ringe. Forholdsvist vores eget personale, som forventer instrukser af forskellig art. Men hurtigt er det også pårørende. Gæster fra rejsemålet, som ikke kan komme kontakt med nogen dernede, fordi de er afskåret fra at træffe vores rejseledere eller bare repræsentanter fra branchen.«

Hvad gør I så?

»Vi sætter straks et kriseberedskab op på vores skandinaviske hovedkontor i Stockholm. Indenfor nogle minutter ved vi, at vi har 1.800 rejsende fra Sverige, Norge og Danmark i de områder, der er ramt. Og så går vi ellers i omdrejninger med at skaffe alle de oplysninger fra rejsemålet, vi overhovedet kan. Først og fremmest for at kunne berolige de pårørende, men også for at kunne svare på spørgsmål fra medierne, som er vigtige formidlere ud til offentligheden, og dermed også til dem, der er berørt indirekte af katastrofen herhjemme. Samtidigt går det helt store apparat selvfølgelig i gang på rejsemålet, hvor personale blev sendt til Phuket fra andre thailandske destinationer.«Hvordan strukturerer du sådan en dag?

»Med mange opkald og emails. De gør, at man i løbet af meget kort tid på struktureret vis kan koordinere indsatser over store afstande. Selvfølgelig er der også nogle møder. Men de er af mere interimistisk karakter, hvor man lige sætter sig ned nogle minutter og prøver at danne sig et overblik.«Hvornår fatter du, hvor stor katastrofen er?

»Jeg troede - eller håbede nok mere end jeg troede, at det var relativt kortvarigt. Men i løbet af søndag aften, mandag morgen, der kan vi godt se, hvor det bærer hen. Specielt da vi hører de første troværdige efterretninger fra Khao Lak-området, som virkelig er en total katastrofe. I dag er der ingen tvivl. De rejsemål kommer ikke op og køre i hverken nær eller mellemfjern fremtid.«Hvad gør du i forhold til personale?

»Vi har jo aldrig prøvet at skulle fungere i så stor en katastrofe, så det er beredskabet slet ikke gearet til. Men rejsebranchen er præget af et stort sammenhold. Folk er vant til at arbejde under pres, vant til at arbejde meget og i situationer, som er meget forskellige fra normen. Det gør det jo noget lettere at arbejde med. I mandags tog det mig for eksempel kun ti minutter at finde tre medarbejdere, der med tre timers varsel skulle flyve til Phuket. Men det kom ikke bag på mig. Jeg oplever et utroligt engagement fra alle.« Hvordan håndterer du stress sådan et døgn?

»Man trækker bare vejret dybt indimellem og prøver at holde hovedet koldt. Man føler jo ikke træthed og stress på samme måde, som man plejer, for man beskæftiger sig med folk, der har mistet livet eller pårørende. Så egne problemer, som overbelastning og træthed, de er minimale. Man finder den ekstra energi.«Hvor lang var din arbejdsdag og arbejdsuge?

»Indtil onsdag vel på 50-60 timer. Jeg har ikke sovet så meget, at det gør noget. Jeg havde juleferie, så det er ikke specielt populært derhjemme, men der er jo stor forståelse for situationen.«Hvordan sluttede din aften?

»Jeg havde svært ved at sove, da jeg kom hjem fra Malmø mandag aften. Jeg havde været med ovre og modtage et fly, og jeg vil aldrig glemme de skæbner, der var med. En yngre familiefar, der sad fuldstændigt paralyseret i en kørestol. Han havde mistet sin treårige søn og sin kæreste derude. Der går mange tanker i gennem ens hoved og alt andet er pludselig ret ligegyldigt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen