Berlingske Business
08:57Novo foreslår to nye medlemmer til bestyrelsen

Katastrofeår for bilbranchen

Salget af nye biler svigtede katastrofalt i 2003, hvilket lukkede forhandlere på stribe og slog et hul på 3,4 mia. kroner i statskassen. Forhandlerne ser med fortrøstning på 2004, hvor salget af nye biler vil stige pænt.

2003 blev det værste år for bilforhandlerne i ti år.

Med cirka 95.000 nyregistrerede motorkøretøjer i løbet af året, skal man helt tilbage til 1993 for at finde et lavere niveau.

Danskernes lave bilkøb har haft store konsekvenser for bilforhandlerbranchen. Ifølge Preben Kjær, direktør for Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), har 150 ud af 750 forhandlere lukket butikken i løbet af året.

»En del måtte give op, andre blev ramt af, at bilfabrikkerne lugede ud blandt deres forhandlere, og så er mange forhandlere stoppet uden at få generationsskiftet deres forretning,« siger Preben Kjær.

Det skuffende bilsalg kom også bagpå Finans- og Skatteministeriet, der i årets finanslov havde kalkuleret 117.000 nyregistrerede biler i 2003, og en skatteindtægt fra registreringsafgiften på 16,2 mia. kr. Finansministeriet sænkede i december skønnet for 2003 til 12,8 mia. kr. - en manko på 3,4 mia. kr. - og finansminister Thor Pedersen (V) opfordrede ved samme lejlighed til, at danskerne bruger skattelettelsen i 2004 til at købe nye biler.

Stigning i vente
I finansloven for i år regner regeringen med at tjene 14,9 mia. kroner på danskernes bilkøb, der ventes at stige pænt. Det er også Preben Kjærs forhåbning.

»Normalt bør vi sælge 130.000 nye biler om året. Vi tror og håber på, at de nye afdragfrie lån, skattelettelserne og de positive økonomiske udsigter vil få salget af nye biler til at stige til 110.000 styk i 2004. Det vil være et tilfredsstillende resultat,« siger han.

Trods faldet i nyregistreringer i 2003, holdt brugtbilsmarkedet sig i fin form. DAFs egne opgørelser viser, at der i 2003 blev solgt cirka 300.000 brugte biler i Danmark - præcis som i de foregående fem år.

Halvdelen af de danske personbiler er nu mere end otte år gamle, og det har været med til at holde gang i forretningen på landets autoværksteder.

»De holder stand,« siger Preben Kjær, der tilføjer.

»De største af de mindste autoværksteder har i dag råd til at købe de computere, som kræves for at fejlsøge i moderne biler.«

Høje afgifter
Registreringsafgiften blev i foråret ændret af Folketinget, så den nu reguleres i takt med prisstigningerne på de nye biler.

Den danske registreringsafgift er dog stadig høj i sammenligning med andre lande. Nye biler koster efter skatter og afgifter næsten tre gange så meget som i andre lande.

Preben Kjær mener dog ikke, at danskerne skal sætte næsen op efter en afskaffelse af registreringsafgiften foreløbig.

»På EU-plan vil man formentlig arbejde mod en harmonisering af afgifterne, men jeg tror tidligst, at det vil være på plads om ti års tid,« siger Preben Kjær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen