Berlingske Business

Kartofler slår makrelguf

Makrelguf mætter ikke så godt som kartofler, fastslår formanden for Dansk Kartoffelproducentforening, Kristian Kristensen, der kan smage forskel på tyske og danske kartofler.

De unge svigter kartoflen. Er det noget vi skal bekymre os om?

»Ja, det synes jeg vi skal.«Uden at afsløre det overfor læserne kan vi to vel godt blive enige om, at de unge er lidt dovne. De gider simpelthen ikke at skrælle kartofler, når de kommer hjem på deres skateboard om aftenen. Så er det vel også nemmere med noget makrelguf?

»Nej da. Skal man være mæt, skal der kartofler til, og de skal tage den tid, det tager at skrælle kartofler.«I klager også over, at der tyske kartoffelproducenter ligger på lur nede ved grænsen og er klar til at rykke ind i danske butikker. Kan du smage forskel på en dansk og en tysk kartoffel?

»Ja da. Kvalitetsmæssigt er de danske kartofler bedre, og vi skal holde fast i den danske kvalitet. Det er alfa og omega, og vi skal forkæle vores forbrugere.«Jeg har ikke spist kartofler, siden jeg flyttede hjemmefra i 1979.

»Har du virkelig ikke det?«Hvorfor skal jeg nu lige pludselig til at spise sådan en melet rodfrugt?

»Jamen det er så sundt. Du behøver ikke at spise så tit, og du bliver mæt på en mere behagelig måde.«Kan ikke bare eksporterer nogle af alle de kartofler, som i producerer. Svineproducenterne eksporterer jo også alt det svinekød, som vi ikke kan spise?

»Ja, det kan vi godt, men der også konkurrence uden for landets grænser. Vi eksporterer rent faktisk en del forarbejdede kartofler til Tyskland, Holland og Østrig. Når de skal have kvalitetsprodukter i udlandet, bestiller de i Danmark,« når Kristian Kristensen lige akkurat at sige, inden har styrter ud i kartoffelrækkerne på sin ejendom i Midtjylland. Her dyrker han kartofler på et areal, der svarer til 300 fodboldbaner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen