Berlingske Business

Karrierekomet til erhvervsstyrelse

Karrierekomet til erhvervsstyrelse - 1
Foto: Liselotte Sabroe

Forfremmet Charlotte Münter har taget et stort karrierespring. Hun er netop udpeget til direktør for Erhvervs- og Boligstyrelsen, og selv om opgaven bliver stor, er den 37-årige jurist fyldt med gåpåmod.

Da Charlotte Münter blev løftet ud af Erhvervs- og Økonomiministeriet for at overtage posten som direktør i Erhvervs- og Boligstyrelsen efter Anders Kretzschmar, var der nogen, som sagde hvem?

Men meget tyder på, at hun snart vil være velkendt for flere erhvervsledere, for den kun 37-årige Charlotte Münter har tilsyneladende ikke lavet andet end at imponere sine foresatte, siden hun i 1992 blev ansat i det daværende Erhvervsministerie.

Tidligere chefer har beskrevet hende som selvkørende og produktiv fra det første, og hun har beklædt flere forskellige stillinger i departementet, blandt andet som juridisk kontorchef og administrationschef.

De seneste tre år har Charlotte Münter, der i øvrigt er ivrig FCK-fan, været erhvervsjuridisk direktør med ansvar for ministeriets arbejde med erhvervsregulering, regelforenkling og administrative lettelser.

Netop fordi hun selv fik et ansvar tidligt, agter hun at uddelegere opgaver i sin nye funktion.

Men hvilken leder vil ikke det?

»Mere konkret er det, fordi jeg tror, at når folk får ansvar for opgaven, så tager de også ansvaret. Man løser opgaven. Uddelegering går ud på at få opgaverne løst af dem som ved noget om opgaven. Det svære er så, at opsamle informationerne i en vidensorganisation. Det kræver en enorm vidensdeling, og det er det springende punkt i uddelegering,« siger Charlotte Münter.

Som uddannet jurist kan det måske skabe lidt begynderknas i en organisation som tidligere blev ledet af en Scient. Pol.

Tænker jurister anderledes?

»Lad os sige det på den måde, at jurister kan have tendens til at tænke i problemer. Under uddannelsen præsenteres man for en sag, og skal finde alle problemerne og løse den inden for de rammer der gælder. Man bliver aldrig spurgt om, hvad det ville betyde, hvis loven var helt anderledes.«

Det er vel det, som du nu skal til?

»Ja, det er det. Og det håber jeg, at jeg kan levere. At jeg ud over den juridiske identificering også kan identificere løsninger. Vi har megen regulering, som skal respekteres, men jeg er også optaget af, om reguleringen er god,« siger Charlotte Münter.

Charlotte Münter er ugift, har ingen børn og bor i en ejerlejlighed tæt på centrum i København. Der vil ikke være særlig langt til den nye arbejdsplads, der med sin placering i Dahlerup Pakhus på Langelinie Allé har en af byens absolut bedste udsigter. Ikke mindst fra chefernes kontorer på øverste etage i det renoverede pakhus. Pakhuset kom til at huse styrelsen, fordi det, ifølge den tidligere direktør, var billigere at bo i, end de noget mere anonyme bygninger på Tagensvej, som styrelsen tidligere holdt til i.

At der sikkert kan findes endnu billigere bygninger, er så en helt anden sag. Om der bliver tid til at nyde den fantastiske udsigt er et godt spørgsmål. Charlotte Münter får nemlig rigeligt at se til i sin nye styrelse. Der skal blandt andet tages flere opgør med byggeriet, hvis produktivitetsudviklingen har stået i stampe i årevis. Desuden skal der sættes gang i samspillet mellem private og offentlige virksomheder, og så skal der skabes en aktiv erhvervspolitik, som ikke bliver så aktiv, at embedsmændene i pakhuset selv sidder og styrer markedskræfterne.

En balance der godt kan blive svær at holde.

Det er med andre ord et meget varieret bord som er dækket op til den nye direktør, hvis force derfor netop kan blive, at hun ikke er flasket op inden for et enkelt erhvervspolitisk område.

Og fortsætter hun stilen fra ministeriet, er der med garanti ikke mange erhversledere, der vil spørge »hvem«, når Charlotte Münter for fremtiden præsenteres.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen