Berlingske Business

Karriere i klemme

På tre år har Henrik Brandt gjort Sophus Berendsen så interessant, at ISS vil købe, men det er tvivlsomt, om topchefen følger med.

Profil

Hvis erhvervsfolk var lige så åbenmundede om deres følelser som sportsfolk, ville der kunne være kommet interessante brokker fra Sophus Berendsens administrerende direktør i går, måske endda med bandeord.

Men den 46-årige Henrik Brandt er en sand professionel, så han overlod det til andre at gætte, at det kom på tværs af hans karriereplaner, at den danske servicegigant ISS bragte Sophus Berendsen »i spil«.

Nyt topjob

Andre hviskede derfor »på hans vegne«, at Henrik Brandt næppe vil acceptere at være andenviolin i ISS - eller hos nogen anden køber. Ved en handel vil han hurtigst muligt rykke videre til et nyt topjob i Danmark eller udlandet, for evnerne og ambitionerne er til en ny toppost.

Henrik Brandt, der blandt andet har en MBA fra Stanford University i bagagen, og i ni år var direktør i Skandinavisk Tobak, har særdeles kontant arbejdet med en nødvendig oprydning i Sophus Berendsen efter den mere gammeldags Hans Werdelin.

De største problemer er knust, og værdierne er blevet støvet pænt af, og selvom det er sket i en af erhvervslivets mindre sexede virksomheder, og det derfor ikke har været en af de bedrifter, der har afkastet mest personlig medieomtale for topchefen, så har den styrket den ikke ubetydelige selvtillid.

Det har også givet genlyd på de indre linier i dansk erhvervsliv, hvor han for eksempel sidder i VL-gruppe med Danske Banks Peter Straarup, GN Store Nords Jørn Kildegaard - og fra for nylig også manden, der nu vil udhule hans position, ISS' Eric Rylberg.

Henrik Brandt, der er gift, far til to og bor i Vedbæk, klarede sig ikke alt for smukt, da Økonomisk Ugebrev fornylig lod sit anonyme ekspertpanel drille med at spå hvilke direktørskift, der ville udløse størst og mindst kurssving.

Men i den virkelige verden tæller det mere at være vejet og fundet god nok af kollegerne, og derfor bliver det kun i kort tid, at Henrik Brandt selv kommer »i spil« - ligesom Sophus Berendsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen