Berlingske Business

Kaospiloten lander

Netop kåret som den mest magtfulde kvinde i svensk erhvervsliv, blev den 47-årige Marie Ehrling i går gået som vicekoncernchef i SAS.

Profil

For bare ni uger siden, blev den 47-årige vicekoncernchef i SAS, Marie Ehrling, af nyhedsmagasinet Veckans Affärer, for første gang kåret som den mest magtfulde kvinde i svensk erhvervsliv.

For svenskerne var hun den højprofilerede kaospilot, der bragte SAS rimeligt pænt gennem sit værste år nogensinde.

Nu er hun arbejdsløs.

Nr. 2 i SAS »gik selv«, da nr. 1, danske Jørgen Lindegaard, gennemførte sin tredje skrappe organisationsændring på et år med ændringer, der fjernede hendes magtbase.

Da nyheden blev officiel, meddelte Marie Ehrling selv, at hun gennem flere år har ønsket den nye struktur, men det er et spørgsmål om at svenskerne nogensinde accepterer den forklaring.

Nyheden om hendes afgang sivede nemlig ud flere timer før planlagt, på dagbladet Dagens Industris onlinetjeneste, og her var tonen ikke til at tage fejl af: Det var Lindegaard, der ville have den nye struktur, fordi han »føler sig truet« på sin position af Marie Ehrling.

»Dels fordi hun er svensk, men også kvinde,« hed det i telegrammet, som fik lov at hænge i luften over Sverige, i over fem timer, før den officielle mildere version af sagen var klar.

Den nyhedsformidling kan godt blive dyr for Lindegaards magt i SAS, der som bekendt i årtier har været den uofficielle forkortelse for Svensk Alt Sammen.

Intet stjerneskud

Marie Ehrling er ikke særlig kendt i Danmark, men i Sverige er hun ikke just et tilfældigt stjerneskud.

Hun er civiløkonom, og allerede som ganske ung fik hun glimrende halv-offentlige job, først i en af de store svenske arbejdsmarkedsfonde og derefter som informationsmedarbejder i undervisnings- og senere økonoministeriet for borgerlige ministre omkring 1980.

Hun var selv aktiv inden for det liberale Folkepartiet, og dukkede ofte op i medierne som hustru til partiets daværende leder, Bengt Westerberg, som hun dog siden blev skilt fra.

Karrieremæssigt skiftede hun i 1982 til SAS, og langsomt men sikkert arbejde hun sig op gennem hierarkiet, bl.a. i tæt samarbejde med den dengang højestplacerede dansker i SAS, Vagn Sørensen, der i fjor blev fældet for sin deltagelse i en kartelsag, men ikke hårdere, end at han bagefter kunne få et job som chef for Austrian Airlines.

Da Veckans Affärer sidste år lavede sin magtmåling, var hun allerede nr. 23 på bladets årlige liste over landets 125 mest magtfulde kvinder, og det var flere uger før hun kom i koncernledelsen.

Ulykkerne

Ulykkerne nærmest væltede ind over SAS, i Marie Ehrlings 12 måneder i SAS-ledelsen. Efter kartelsagen kom terrorangrebet på USA den 11. september, med dønninger til luftfartsindustrien over hele verden, og få uger efter blev SAS tillige ramt af sin første alvorlige flyulykke i mange år, da over 100 mennesker blev dræbt, ved et sammenstød i lufthavnen i Milano. Pengene fossede ud af kassen i SAS og aktiekursen fik det rigtig skidt. Men Marie Ehrlings stjerne steg og steg, også fordi der var en uofficiel arbejdsdeling i koncernledelsen, om at de tre koncernchefer tegnede styrede den mundtlige kommunikation, med deres skandinaviske hjemlande, og Marie Ehrling derfor stadig er betydelig mere kendt i Sverige end selskabets første danske topchef, Jørgen Lindegaard.

Enlig mor

Svenskerne var simpelthen stolte af at have en ambitiøs, resultatorienteret kvinde, endda en enlig mor for Jacob på 15 år, højt placeret i luftfartsindustriens mandeverden, og hun gav mange interviews om at være holdmedarbejder, og om betydningen af formodet særlige kvindelige egenskaber som indlevelsesevne.

Om hendes eftermæle bliver at hun faldt for en magtkamp, eller det bliver, at hun simpelthen ikke var dygtig nok, vil tiden vise, men med den popularitet hun nyder i Sverige, er der ingen tvivl om, at hun selv bestemmer, hvor længe hun vil være arbejdsløs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen