Berlingske Business

Kampen om den nye verden

Kampen om den nye verden - 1
Microsoft vil med søgemaskinen Bing forsøge at udkonkurrere Google. Men Google har et modtræk klar i form af et helt nyt styresystem, som mest minder om en internetbrowser. Foto:

Microsoft og Google er klar til det endelige opgør om den nye internetøkonomi.

Opgøret har længe været på vej, og i den sidste måneds tid er fronterne for alvor trukket op. Microsoft, der i disse dage er ved at lægge sidste hånd på et reklamesamarbejde med Yahoo, lancerede for nylig Bing, søgemaskinen der udfordrer Google. Samtidig har Google annonceret Chrome OS, et nyt styresystem og et direkte angreb mod Microsofts guldæg, Windows.

Tech-branchen og en væsentlig del af den øvrige verden følger spændt Microsoft vs. Google, et opgør af klassiske dimensioner. To stormagter i kamp om et nyt kontinent, fyldt med uopdagede rigdomme. Nettet blev aldrig den tsunami-agtige erhvervsrevolution, man forventede for 10 år siden, men har i stedet materialiseret sig som ægte virtuel verden, der i stigende grad overlapper med den gamle. Nettet repræsenterer også et enormt marked i konstant vækst, og såvel Google som Microsoft vil gerne tage sig af infrastrukturen, være den dominerende platform, som Microsofts Windows har været på computermarkedet. Google nyder indtil videre stadig godt af det momentum, der uvægerligt følger med at være det nye århundredes hidtil største erhvervssucces. På ti år er det lykkedes Google at sætte sig på den mest lukrative del af internetøkonomien og samtidig blande sig i en række nye forretningsområder. Googles udfordring er overgangen fra en sympatisk opkomling til en etableret magtfaktor.

Microsoft har 43 år på bagen og er dermed en oldsag i IT-universet. Men Bill Gates og co. har brugt tiden godt, og koncernen er i dag både verdens største softwarevirksomhed samt den suverænt mest diversificerede spiller i tech-branchen. Microsofts udfordring er at mobilisere tilstrækkelig energi og innovation for at følge med en ny generation konkurrenter.

Lige nu udkæmpes Google vs. Microsoft på fem fronter: Browsere, søgning, reklamer, styresystemer og mobilt. Med inspiration fra magasinet Wired har Berlingske Business vurderet stillingen som nedenfor.

Søgning
Gooogle er blevet synonym med søgning på nettet, og trods den gode start bliver det mere end svært for Microsofts Bing at indhente nr. 1. De seneste tal for søgemarkedet, juni 2009, viser, afhængig af undersøgelse, en markedsandel mellem 70 og 80 procent til Google og 15-20 procent til makkerparret Microsoft-Yahoo! Men Microsoft har råd til at vente, og holder Bing kadencen, kan den blive en væsentlig nr. 2.

Reklamer
Googles virkelige kunstgreb er ikke søgning, men reklamerne. Baseret på en en simpel, men effektiv auktionsmodel tjener Google milliarder af dollar på tekstbaserede søgeannoncer. Microsoft har i årevis forsøgt at komme ind på reklamemarkedet, men hidtil uden det store held. I 2008 tabte Microsoft 1,2 milliarder dollar på sin online-forretning, en fordobling i forhold til året før.

Browsere
Browser-programmer er blevet det primære værktøj til færden på nettet og har gennemgået en rivende teknologisk udvikling i de senere år. Microsofts Internet Explorer har en dominerende markedsandel, hvilket ikke mindst skyldes, at programmet er præ-installeret på alle Windows-pc’er. Men i de senere år har man måttet afgive en pæn portion andele til Firefox fra Mozilla, der arbejder sammen med Google. Et nyligt EU-dekret der fjerner Explorer fra Windows vil skære yderligere i Explorer-andelen. Googles egen browser, Chrome, har indtil videre kun to procent af markedet.

Styresystem
Microsofts Windows har været rygraden i de seneste par årtiers udvikling på pc-markedet, men internettet varsler nye tider. Trenden hedder Cloud Computing, hvor stadigt mere indhold befinder sig på nettet, i skyen. Microsoft sværger til en både-og-strategi, hvor den enkelte computers styresystem spiller sammen med aktiviteterne i skyen, hvilket er tydeligt afspejlet i koncernens seneste version af Windows, 7. Google tror derimod på nettet som fremtidens altdominerende platform, hvorfor man har annonceret styresystemet Chrome OS, der – trods de hidtil sparsomme oplysninger om påfundet – minder mere om en browser end et traditionelt styresystem.

Mobilt
De to tech-giganter satser stort på deres respektive styresystemer, Windows Mobile (WM) og Android. Indtil videre ligger WM lunt i svinget takket være de mange erhvervskunder, der foretrækker den velkendte Windows-brugerflade, men Android er først nu ved at komme i omdrejninger og kan stadig overhale Microsoft.

Konkurrencen lever
Kampen vil stå på i flere år, og måske bliver slaget i sidste ende afgjort et helt andet sted. Både amerikanske og europæiske konkurrencemyndigheder har kig på udviklingen i online-markedet med henblik på at forhindre en Windows-lignende dominans i de kommende årtier. I mellemtiden kan markedet, det vil sige brugerne, glæde sig over konkurrencen, der ud over spænding også leverer innovation og lave priser. Som skrevet står i magasinet Wired: »Microsoft var blevet afventende pga. manglende konkurrence, indtil Google dukkede op. Nu er Microsoft klar til at udfordre Google, hvor det virkelig gælder. Innovation«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen