Berlingske Business

Kabineansatte føler sig forfulgt

Kabineansatte føler sig forfulgt - 1
De kabineansatte i SAS er et jaget folkefærd, de skal levere knap halvdelen af de sidste besparelser for virksomheden, knap to milliarder. <br>Foto: SAS

Rottweilere med røde negle bliver SAS-stewardesserne kaldt af kollegaer. Billedet af SAS-stewardesser som yngre kvinder, der tjener stort på at rejse verden rundt, hænger ved, men er en saga blot, siger de kabineansatte.

Det er på ingen måde sjovt at være ansat som stewardesse hos skandinaviske SAS i disse dage.

Ledelsen forlanger en lønnedgang på 20 procent og en øget arbejdstid med 30 procent, ligesom afskedigelser i hobetal uundgåeligt vil følge i kølvandet. Kollegaer i flyselskabet har døbt dem »rottweilere med røde negle«, og kunder beskylder dem for at spille hasard med selskabets fremtid.

»Folk tror jo, at de kabineansatte tjener ustyrligt meget og arbejder ustyrligt lidt, hvis ledelse kan præsentere sådanne krav for os. Men billedet af stewardessen med de røde negle, der sparede op af sine diætpenge er altså 50 år gammelt. Sandheden er, at vi er på arbejde 42 timer om ugen, at vi er væk fra hjemmet i 70 timer om ugen på grund af overnatninger andre steder og at ni ud af ti kabineansatte bliver nedslidt i en tidlig alder,« fortæller Verner Lundtoft Jensen, formand for de 1.400 danske kabineansatte.

SAS stewardesser og stewarder får gennemsnitligt 25.000 kr. om måneden, ifølge lønstatistikken hos deres fagforening CAU. Startlønnen er 17.000 kr. SAS oplyser, at en stewardesse med årene kan nå op at tjene en max løn på 43.000 kr. om måneden. For en kabinechef, en såkaldt purser, er beløbet 49.000 kr. om måneden.

Det lønniveau er for højt i sammenligning med andre konkurrerende selskaber, mener SAS-ledelsen. Spændet mellem stewardesserne i SAS og i andre flyselskaber er endda større end for nogen anden faggruppe, lyder SAS-ledelsens begrundelse for overenskomstudspillet. Men formanden for stewarderne og stewardesserne melder hus forbi.

»De kabineansatte skal levere knap halvdelen af de sidste besparelser på to milliarder svenske kroner. Man kunne da med al rimelighed forlange, at byrden blev fordelt ligeligt mellem de forskellige faggrupper. Vores løn er hverken højere eller lavere end gennemsnittet for de øvrige faggrupper. Alligevel siger ledelsen, at stewardesserne er dumme, dovne og dyre, og at de bare er en lønudgift. Taget i betragtning, at vi er de eneste SAS-ansatte, kunderne med sikkerhed møder ansigt til ansigt, så er det virkeligt motiverende for mine medlemmer,« lyder det sarkastisk fra Verner Lundtoft Jensen.

Håndterer 23 mio. passagerer
Han peger på, at de danske kabineansatte gennem de senere år er gået fra at være 4.300 til i dag 3.500 kabineansatte til at håndtere den samme mængde passagerer, 21-23 millioner.

Alligevel er de kabineansatte fortsat den faggruppe, der ifølge ledelsen, får den største ekstra-løn i forhold til hos konkurrenterne. »Men sammenligningen holder ikke en meter. Mens de, der håndterer kufferterne sammenlignes med en lagerarbejder i København, så bliver vi sammenlignet med de kabineansatte i Ryanair, der aldrig nogensinde kan blive standarden for SAS. Det skriger jo til himlen. Så skulle kufferthåndteringen jo sammenlignes med en lagerarbejder i London, der får fire pund om ugen som daglejer,« siger Verner Lundtoft Jensen.

Desuden er de kabineansatte utilfredse med alene at blive målt på deres arbejde i den tid, hvor de rent faktisk er i luften, de såkaldte bloktimer. Således kan en stewardesse være på arbejde i ni og en halv time, men den effektive arbejdstid, som er sammenligningsgrundlaget i forhold til konkurrenterne, blot er fire og en halv time.

»Det svarer jo til, at en brandmand kun er på arbejde, når der er brand. Så kender jeg brandmænd, som aldrig har været på arbejde. Det siger jo alt om, at det er koordineringen af vores arbejde, den er gal med,« siger Verner Lundtoft Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen