Berlingske Business

Juleånden redder chip-dankortet gennem december

Detailhandlen var nervøse for julehandlen med de nye og langsommere chipdankort. Kundernes juleånd synes dog at have reddet kortet gennem december.

Da julehandlen rigtig gik i gang i december, holdt en medarbejder i Jysks hovedsæde i Brabrand øje med handlen i de 87 danske afdelinger time for time. Han holdt specielt øje med problemer med dankortbetalinger.

Flere af de største kæder i dansk detailhandel holdt ligeledes nøje øje med, hvordan det nye chipdankort klarede sig igennem julemåneden. Flere havde svoret, at de ville gå over til den gammeldags magnetstribe, hvis de længere svartider med den nye chip kom i vejen for julehandlen. Men det viste sig unødvendigt.

»Chipkortene har ikke skabt det kaos, vi frygtede, selv om julehandlen har været kanon. Det skyldes først og fremmest, at kunderne har vist en meget stor tålmodighed ude i butikkerne,« siger kommunikationschef i Jysk, Kim Skibsted.

Det nye chipkort viste sig ellers hurtigt efter lanceringen tidligere i år at have en længere svartid end de traditionelle kort med magnetstriber.

Samtidig fik butikkerne uprovokerede fejlmeddelelser, der forsinkede handlen yderligere. Detailhandlen med Hennes & Mauritz, Statoil og Jysk i spidsen frygtede, at spidsbelastningen under julehandlen kunne udløse nye problemer med chip-dankortet. Men ifølge Kim Skibsted går det ikke langsommere, end det plejer i de 65 butikker med nye dankortterminaler.

I Hennes & Mauritz undgik man at implementere de nye terminaler i en del af butikkerne før jul for at undgå et totalt sammenbrud.

»Butikkerne melder ikke om nævneværdige problemer. Kunderne har vænnet sig til den nye betaling og vist tålmodighed,« siger administrerende direktør i Hennes & Mauritz Danmark Henrik Aaen Jørgensen.

I tøjkæden har man oplevet, at kunderne er blevet bedre til at lade kortet sidde i terminalen, de sekunder det kræver. Det genkender man også i Jysk.

»I PBS har man i den grad svigtet med informationerne om brugen af det nye kort, men vores ekspedienter har efterhånden løftet den pædagogiske opgave for dem,« siger Kim Skibsted.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen