Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

»Jeg skal måles på antal kunder «

»Jeg skal måles på antal kunder « - 1
»Jeg er blevet spurgt mange gange i dag om, hvorfor jeg tager denne stilling, og mit svar er, at det er fordi, det er en kæmpe udfordring,« siger Jesper Weng, ny chef for mobilselskabet »3«. Foto: Christian Als

Det er en tung telemand, der har taget nok den største ledelsesmæssige udfordring i den danske telebranche som ny chef for mobilselskabet »3«. Hans hovedopgave er at skaffe kunder.

»Mission Impossible.« Det er teleselskabet »3«s satsning i Danmark blevet kaldt flere gange, opkaldt efter filmen af samme navn.

Men alle film har en hovedperson, og det fik teleselskabet også i går, efter at Jesper Weng tog udfordringen og satte sig i chefstolen i det lille teleselskab. Han erstatter Christian Jørgensen, der går til Coloplast.

»Jeg er blevet spurgt mange gange i dag om, hvorfor jeg tager denne stilling og mit svar er, at det er fordi, det er en kæmpe udfordring,« siger Jesper Weng, der kommer fra et job som chef for teleselskabet Colt Telecoms danske afdeling. Og dermed går han fra et selskab med overskud til et selskab med nok ret lange udsigter til rentabel drift. For »3« slås i dag indædt for at slå sig fast i danskernes bevidsthed som et nyt og anderledes teleselskab.

Man bruger hver måned millioner til markedsføring. »3« er et medieselskab, siger de selv, ikke tynget af den gamle telebranche. Derfor overrasker det, at man så ansætter en »gammel« telemand, for Weng har taget turen rundt hos de klassiske teleselskaber.

Men Weng erkender, at han ikke er alene om opgaven. Meget tyder på, at det har været svært at finde afløseren til chefposten. Berlingske Business har talt med mange i telebranchen, der er blevet spurgt, men som har takket nej.

Hvad skal vi måle dig på om et år?

»Min hovedopgave bliver at skaffe kunder. Det er det vigtigste. Og det skal ske, mens vi samtidig holder styr på omkostningerne,« siger Weng og tilføjer, at det ikke bliver som da Oranges topchef Monique Moullé-Zetterström i de glade teledage sagde, at et underskud på den danske Orange-forretning på 1,5 mia. kr. var ok. Han kalder et mål på 10.000 nye kunder i løbet af 2004 for et konservativt bud, så han vil altså skaffe flere. I dag har »3« 3.425 kunder i følge statistikkerne.

Men hvad vil du gøre, hvis det ikke lykkes?

»At øge presset på priserne på mobiltelefoni er en mulighed, men det er endnu ikke en vej, vi vil vælge,« siger Weng, der officielt tiltræder 3. maj. Og det er også en hård kurs, da priskrigen igen er blusset op herhjemme.

Men i Sverige, hvor »3« har været i gang noget længere end i Danmark, meldte »3« ud, at de vil skaffe kunder ved at give gratis mobiltelefoni til egne kunder. Ifølge svenske medier sker det for at redde selskabet i Sverige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen