Berlingske Business

Jeg er en stor tilhænger af gamle kerneværdier

»Vi skal give vore businesskunder fuld valuta for den højere pris, de betaler for en flyvebillet, hvis vi vil beholde dem i fremtiden,« siger den nyvalgte formand for de 31 mest magtfulde ruteselskaber i Europa, danskeren Vagn Sørensen.

Chefen for Austrian Airlines, Vagn Sørensen, 44, er for alvor blevet anerkendt af sine kolleger i de 31 største ruteselskaber i Europa. Med indgangen til det nye år sætter han sig i formandsstolen, når AEA, Association of European Airlines, holder møde i Bruxelles.

'Som efterfølger for præsidenten for British Airways, Rod Eddington, indstillet af et præsidium, som også tæller SAS' koncernchef Jørgen Lindegaard.

Dermed får han med et problemerne for en gruppe, der tæller 2.500 fly, 300 mio. passagerer og 350.000 ansatte tæt ind på livet.

Udover dem han i forvejen er ved at have løst i sit eget selskab hjemme i Wien. Hans seneste bedrift her er en pilotaftale, som mange kolleger vil misunde ham. En generel lønnedsættelse på tre procent, en forøgelse af arbejdstiden med 5,5 procent samt en accept af en ny indslusningsløn, 27 procent lavere, og nu på linie med Ryanair.

»Jeg er da glad for aftalen, og det tror jeg også personalet er. Det er så vigtigt, vi har ro, når vi vil ekspandere. Og det vil vi. Allerede i år. Både personale og kunderne skal se, at de får noget for deres loyalitet,« siger Vagn Sørensen.

Vi har da også lært noget
De fleste af dine medlemmer har mistet mellem 15 og 20 procent af deres businesskunder og er truet fra alle sider af lavprisselskaber. Hvad vil I egentlig gøre for at gardere jer imod et yderligere skred, væk fra de dyrere flybilletter?

»Jeg er en stor tilhænger af de gamle kerneværdier i forbindelse med en flytransport. Vi skal give vore bedste kunder noget for pengene. Noget der svarer til det, de betaler. Der er stribevis af fordele, vi kan byde på, som lavprisselskaberne ikke kan. Samtidig skal vi kunne samle dem op, som vi har mistet på grund billetprisen.«

Det lyder meget enkelt, men hvordan? I har jo et helt andet udgiftsniveau end de mange lavprisselskaber!

»Jeg vil hellere sige, vi havde. Vi har da også lært noget i den senere tid. Ikke siddet med hænderne i skødet og mindedes monopoldagene. I Austrian har vi det sidste par år formindsket vore enhedsomkostninger med otte procent om året. Det er lige i underkanten for at holde takt med faldet i priserne, men mange etablerede ruteselskaber i Europa kommer tættere og tættere på at matche lavprisselskabernes priser. Jeg tror, vi er ved at nå et længere varende niveau for at holde fast i business trafikken.«

Vandrette stole
»Vi kommer i år til at se et ekstremt differentieret produkt. Noget i retning af dengang, vi havde tre klasser om bord. En mere skrabet økonomiklasse, både hvad plads og mad angår. Til gengæld fuldt på højde med lavprisselskaberne. Herefter en business class, hvor man virkelig får noget for pengene. Fleksible billetter, høj service, stort udbud af mad og høj komfort. Stole med næsten vandrette stillinger, seneste elektroniske nyt og god arbejdsplads. Først og fremmest på langruterne.

Endelig er der fortsat selskaber som British Airways og Lufthansa med 1. klasse og endnu højere service, og fordele som lounger, bonus, hurtig inchecking, mange valgmuligheder i fartplanerne og følelsen af at være en kærkommen kunde tæller også.«

Hvad nytter det, hvis ens firma har besluttet, at man ikke må flyve på business class?

»Den trend synes jeg så småt er ved at vende igen. I Østrig går det den rigtige vej, og efter de foreløbige bestillingstal i AEA tyder det på en fin vintersæson med salg af billetter til en god gennemsnitspris. På de interkontinentale ruter ser vi en klar tendens til en vending . Firmaerne begynder at forstå, at deres ansatte har krav på en vis komfort og service. Betal meget og få meget. Betal lidt og få lidt. Det gælder vel også i et firmas personale- og rejsepolitik.

Nul midtersæder
Er det ikke ønsketænkning? I gør jo heller ikke meget for, at man i Europa skal ofre en dyrere billet. Forskellen for og bag ved gardinet er ofte svær at få øje på.

»Der sker forbedringer i næsten alle selskaber. Lufthansa har meddelt, at midtersædet bliver friholdt på business class her fra foråret. I Austrian har vi taget samme beslutning. Den med, at et midtersæde kun bliver belagt, hvis flyet er udsolgt, gælder ikke i længden. Businesskunder må have ordentlig arbejdsplads, også på europæiske ruter. Det hører vi igen og igen fra erhvervslivet.«

Hvordan med landjorden. Ofte er køerne til 1. klasse og business class længere og langsommere end til turistklasse. Bl.a. fordi der er flere til at ekspedere?

»Vi er i AEA meget optaget af at diskutere, hvordan vi får passagererne hurtigt gennem check-in og sikkerhedskontrol. Der er taget mange moderne hjælpemidler i brug, men vi må sammen med lufthavne og myndigheder have lov til at skille passagererne på samme måde, som oppe i flyene. Ellers krakelerer helheden,« slutter Vagn Sørensen.

På sin egen hjemmebane i Østrig har han sammen med sin ledergruppe bevist, at de vil fremad. Nu med hele ni ugentlige afgange til Sydney, så man skulle tro, at det var østrigerne, der havde fået en prinsesse fra Australien. Også til Singapore og Shanghai er der etableret nye langruter.

Og så tager Austrian Airlines som det første selskab indtil videre hul på den nye EU-verden og dens muligheder ved fra slutningen af maj at etablere en base i Bratislava i Slovakiet. 55 kilometer fra Wien. Foreløbig med direkte ruter til London, Paris og Bruxelles.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen