Berlingske Business

Japansk hovedpine

Novo Nordisk har haft en skæv start på det nye årtusinde på det japanske marked. Salgsvæksten var allerede stagnerende, da Novo Nordisk i 2000 blev ramt af kvalitetsproblemer med mekanikken i insulinsystemet Innovo. NovoPen blev ramt af kvalitetsproblemer i 2001, og så var Novo Nordisk sat under et alvorligt pres.

For en lægemiddelvirksomhed er det en katastrofe, hvis en myndighed med rette kan sætte spørgsmålstegn ved produktkvaliteten. Og Japan formentlig et af de lande, et selskab får flest problemer med, hvis ikke det kan garantere kvaliteten.

I Europa ville problemerne med mekanikken i doseringssystemerne blive betragtet som et problem, der skulle løses, men ikke som en katastrofe. I Japan smittede kvalitetsproblemerne direkte af på myndighedernes, på patienternes og på lægernes syn på Novo Nordisk.

Problemerne i 2000 og 2001 har fået Novo Nordisk til at styrke det lokale kvalitetsberedskab, så man kan rykke hurtigt om nødvendigt. Det viste sig effektivt sidste år, da Novo Nordisk tilbagekaldte nogle partier InnoLet til Danmark. På den japanske fabrik gennemførte Novo ekstra tests af doseringssystemet, og det gjorde det muligt at bekræfte over for myndighederne, at der ikke var grund til at kalde produkter tilbage fra Japan.

I mange år har Japan været et langt vigtigere marked for Novo Nordisk end det amerikanske. Men kraftig vækst i USA og stagnerende vækst og kraftigt politisk reguleret prispres i Japan har sat Japan lidt i skyggen. Japan er dog fortsat det langt vigtigste enkeltmarked for både Novo Nordisk og den samlede globale medicinalindustri.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen