Berlingske Business
17:16

Jan Bonde Nielsen i oliekrig ved Sortehavet

Jan Bonde Nielsen i oliekrig ved Sortehavet - 1

Den tidligere B&W-ejers hovedinvestering er på kanten af borgerkrig med storpolitiske undertoner ved Sortehavet.

Jan Bonde Nielsen, den 65-årige tidligere ejer af B&W og nuværende, overraskende frier til FLS Industries, er kommet ind i en ny gyser. Denne gang med sin p.t. største investering, en olieterminal ved Sortehavet.

Fire dage i sidste uge blev den lille oprørske region Adjarien udsat for militær blokade af storebror Georgien, og selv om situationen blev lettet med en aftale fredag, er der stadig undtagelsestilstand i den sydøstligste del af Georgien, der har valg på søndag.

Ifølge flere internationale medier var både Ruslands præsident Vladimir Putin og USAs udenrigsminister Colin Powell telefonisk aktive for at dæmpe gemytterne.

Konflikten har foreløbig betydet, at 1.800 jernbanevogne med olie ikke har kunnet lastes på tankskibe i områdets absolutte økonomiske hovedcenter, det monopolagtige Batumi Oil Terminal, som i over 100 år har været den vigtigste oliehavn i det, som kaldes den moderne silkerute.

Olie fra de mineralrige områder ved Det Kaspiske Hav bliver herfra ført gennem Sortehavet ud til oliehungrende lande især ved Middelhavet, og området spås en lysende fremtid, hvis politiske og tekniske hindringer kan løses.

Ejer: Bonde Nielsen
Batumi Oil Terminal blev oprettet for over 100 år siden af den svenske Nobel-familie og blev i 1998 privatiseret i en sindrig selskabskonstruktion med Jan Bonde Nielsen i hovedrollen.

Han er i hvert fald bestyrelsesformand for og partner i Greenoak Holdings, der ikke bare vil købe FLS Industries, men som sin absolutte hovedinvestering - i hvert fald ifølge Jan Bonde Nielsens hjemmeside - siden 1999 har ejet olieterminalen.

I selskabskonstruktionen indgår også bl.a. selskaberne Alegratrans og Naftrans, der skal sørge for, at olie kan blive ført med tog til Batumi og derfra blive sejlet ud i verden.

Bonde Nielsen har tilsyneladende også interesser i et værft, der skal bygge eller skaffe tankskibe, og han har interesser i oliepipelines, bl.a. i samarbejde med Irans regering, mens den amerikanske regering via selskabet Overseas Private Investment Corporation er medaktionær i Batumi Oil Terminal.

Selskabernes ejerstruktur i øvrigt er temmelig uigennemsigtig. F.eks. er Alegratrans indregistreret på Cypern, og her er det nærmest umuligt for udenforstående at få at vide, hvem der ejer hvor meget - og hvad regnskabstallene betyder.

Millionbod
Jan Bonde Nielsen er kommet ind i områdets oliehandel via bl.a. gode forbindelser til Georgiens afsatte præsident Eduard Sjevardnadse, men den hastige opbygning har endnu ikke været nogen dans på roser, selv om der nu normalt går ikke færre end 200.000 tønder olie gennem terminalen hver dag.

Sidste sommer måtte Alegratrans, som er marketing- og logistikafdelingen i Batumi Oil Terminal, således ved Georgiens højesteret indkassere en bod på 30 mio. kr. for at have forsinket olieudskibning ved den nærliggende Supsa Oil Terminal nogle dage i juli sidste år.

»Højesteret mener, at forsinkelserne er vores skyld. Konsekvensen er, at vi har ansvar, men ikke myndighed. Vi har ingen kontrakt, vi har ingen kontrol, og vi har ingen indflydelse. Vi har bare ansvar - og vi må betale,« lød det bittert fra Mark Rhodes fra Greenoak-selskaberne dengang.

Uafhængighedslyst
Bl.a. udsigten til snarligt bedre tider på grund af, at man ligger i en flaskehals for kommende olieudskibninger, har fået borgere i Adjarien (der var autonom region i Sovjet-tiden) til at drømme om uafhængighed fra Georgien som i de nordlige provinser Abkhasien og Syd-Ossetien.

Adjarien har siden 1991 haft Asian Abasjidse som ubestridt leder, og han har bl.a. hygget sig med at tilbageholde skatter og toldindtægter til Georgiens regering i hovedstaden Tblisi.

Op til valget på søndag tog Georgiens præsident Mikhail Saakasjvill i forrige uge på valgturne i Adjarien, hvor han blev mødt af tusinder af protesterende, der skød i luften og svingede deres eget flag.

Så trak Saakasjvill sig i hast retur og lagde i stedet en militær ring af bl.a. flådefartøjer omkring området med trussel om udsultning, hvis borgerne ikke anerkendte, at Batumi - og olieterminalen - hører til Georgien.

Nu udskibes der igen fra Batumi - men kan roen opretholdes?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen