Berlingske Business

Jakob Nielsen: En omblæst IT-guru

Wap virker ikke, reklamer på nettet virker heller ikke, e-handel bliver stort, portalerne vil uddø. Klar tale, sagt på dansk af Jakob Nielsen, anerkendt international webguru. Men på Nielsens kerneområde, webdesign, begynder han at kede internetbranchen.

Portræt

Når man møder Jakob Nielsen må mange se lidt mod syd. Men hvad den danske webguru ikke har i centimeter, det har han til gengæld i kommerciel gennemslagskraft og provokerende punchlines. Endda i en sådan grad, at den ingeniøruddannede dansker gennem hele internettets opblomstring, dot.com-katastrofen og tiden derefter har stået som en fast kommentator på sidelinien med så håndfaste tilråb, at verdens største medier har haft ham som rituelt indslag i årevis.

Jakob Nielsen bor og arbejder i Californien i USA. Med udkørsel nærmest direkte til Silicon Valley har han hele tiden holdt øje med IT-branchen og specielt holdt web-branchen ud i en strakt og vurderende armslængde og sagt sin klare mening.

Leverer varen

Det har givet grobund for hans uofficielle status som guru.

For at være guru på nettet skal man have klare og håndfaste meninger om mange ting, og den vare har Jakob Nielsen altid leveret. Men man er ikke en rigtig guru, hvis der ikke også er folk på samme internet, der tager stærk afstand fra en. Og med internetfolkets vanlige sorte humor har Jakob Nielsen gennem flere år fået hadesider på nettet i selskab med for eksempel Bill Gates - og musikindustrien for dens kamp mod Napster.

På en af siderne kan man køre Jakob Nielsen over med en lastbil, på en anden danser han, og på en tredje bliver han skudt. Arme Nielsen har også måttet lægge navn til et drukspil, hvor man skal drikke, hver gang han ved en konference nævner ord som »mikrobetaling«, »mangel på båndbredde på nettet« og henviser til »udokumenteret statistik«.

Spøgefuglene, der står bag spillet, mener, at man hurtigt bliver fuld.

Brugervenlighed

For Jakob Nielsens hjertebarn er - og har hele tiden været - brugervenlighed på nettet. Han har gang på gang dokumenteret, at e-handel og anden brug af nettet smadres, fordi webdesignerne ikke fatter brugernes krav og behov.

De holdninger har skabt en forfatterkarriere for Jakob Nielsen, for hans bøger om web-usability sælger verden over. Her gennemgår Jakob Nielsen og hans Nielsen Norman Group de fundamentale fejl og mangler i web-opbygning.

Webbutikker uden mulighed for at købe varer bliver hængt til tørre. Det samme gælder for internetsider, hvor folk bliver væk og ender i designmæssige blindgyder samt ikke mindst fremtidsperspektiverne for, hvordan nettet skal opbygges for at fungere godt.

Det har i praksis medført et hav af oplæg verden over på IT-branchens tungeste messer og konferencer, hvor den iltre dansker med den lidt slidte, 70'er-højskoleagtige tøjstil og det vidtfavnende kropssprog har talt dunder til IT-branchens kæmper.

Og de har lyttet. Pressen har skrevet, og Jakob Nielsen holder på sit eget site Useit.com, hele tiden styr på de medier, der har omtalt ham. Her står Wall Street Journal, Daily Telegraph og New York Times side om side med de store webmedier som Wired og Computer Weekly.

Upopulær popularitet

Men Jakob Nielsen får ikke kun ros fra branchen omkring ham. Ud over de morsomme hadesider har flere webdesignere efterhånden hørt nok fra Jakob Nielsens brandtaler mod deres arbejde.

`

Det er sjovt at se ham råbe og skrige på en scene, men i branchen er man begyndt at tale om Kejserens Nye Klæder. Folk i branchen bliver erfarne, og så har de mindre brug for Jakob Nielsens holdninger.

,

Peter Leif Hansen

Webdesign-chef på Jubii

En af dem er Peter Leif Hansen, ansvarlig for designet på Jubiis sider og nyudnævnt chef for webdesign på Jubii-ejerne Lycos europæiske sites.

»Jeg holdt op med at købe hans bøger og lytte til, hvad han siger for et år siden. Det hænger sammen med, at jeg efterhånden er ret erfaren i denne branche,« siger Peter Leif Hansen.

Jakob Nielsen er, efter Peter Leif Hansens mening, rendt ind i det problem, at han er blevet så populær, at han bliver upopulær. Han er alle vegne, og så bliver folk trætte af at høre på ham.

»Det er sjovt at se ham råbe og skrige på en scene, men i branchen er man begyndt at tale om Kejserens Nye Klæder. Folk i branchen bliver erfarne, og så har de mindre brug for Jakob Nielsens holdninger. Men Jakob Nielsen, der startede i branchen kort før mig, har været det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.«

Hos Jubiis storkonkurrent, Opasia.dk, siger chefdesigner Kim Kirkegaard lidt de samme ting. Men han er glad for Jakob Nielsens grundlæggende holdninger om, at nettet skal være overskueligt, og at brugeren skal i centrum. Han bruger Jakob Nielsen til hele tiden at holde fast i det grundlæggende.

»Han er for gammeldags og har ikke udviklet sig særlig meget. Tidligere fulgte jeg ham meget, men det gør jeg ikke mere,« siger Kim Kirkegaard.

Men Jakob Nielsens betydning for nettets udvikling er vigtig, siger Kim Kirkegaard.

»Han har sat brugerne i centrum og skubbet nørderne længere væk fra udviklingen af nettet,« siger han.

Mød Jakob Nielsen på

Berlingske Tidendes

konference den 16. maj.

Tilmelding og mere

information på

www.berlingske.dk/live

eller 33 27 95 26.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen