Berlingske Business

Jagt på fattige storforbrugere

Skatteydere med lav eller ingen indkomst og stort forbrug er i Ligningsrådets søgelys. Det bliver svært at finde dem, siger SFs skatteordfører.

Nulindkomst og luksusforbrug interesserer skattevæsenet så meget, at Ligningsrådet nu beder kommunerne om at kigge disse skatteydere nærmere i kortene.

Men Skatteministeren har gjort opgaven vanskelig for kommunerne ved at afskaffe den såkaldte kapitalforklaring, hvor der også indgår oplysninger om privatforbruget, vurderer SFs skattepolitiske ordfører, Morten Homann.

Derfor har han stillet skatteminister Svend Erik Hovmand (V) et spørgsmål om, hvordan kommunerne i praksis skal løse opgaven, nu hvor de ikke umiddelbart kan se privatforbruget.

Ligningsrådet har udarbejdet en ligningsplan for perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2005, hvor kommunerne opfordres til bl.a. at se på skatteydere med ingen eller meget lav indtjening og et uforholdsmæssigt stort forbrug.

Anslået indtjening
I første omgang får Ligningsrådet udarbejdet en drejebog for, hvordan aktionen skal genenmføres. Den relevante personkreds skal udsøges og derefter beskattes.

Ligningsrådet beder også kommunerne om en systematiseret ligning af personligt erhvervsdrivende, som ikke afleverer selvangivelse og derfor bliver sat i skat af en anslået indtjening.

Formålet med denne systematiserede ligning er at finde frem til om disse erhvervsdrivende udnytter skatte- og afgiftsreglerne på en måde, som er i strid med skattelovgivningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen