Berlingske Business

IT-Danmark vil erobre Sverige

Danske Mærsk Data, NNIT, DMdata og CSC vil til Sverige, hvor konkurrencen er hårdere, men hvor markedet er større. Analyseselskabet IDC mener tiden er moden, og at Danmark har en chance.

Efter to årtier, hvor store svenske softwarevirksomheder og endnu større svenske IT-forhandlerkæder har sat sig på det danske IT-marked, går det nu den anden vej: Store danske IT-virksomheder vil til Sverige.

Det er Mærsk Data, NNIT (det nye navn for IT-selskabet i Novo Nordisk), DMdata og CSC, der som de største dansk-baserede selskaber fører an i det svenske indtog, men også mange mindre IT-virksomheder i specielt Storkøbenhavn vil til Sverige.

»Forklaringen er, at det svenske marked isoleret set er lige så stort som resten af de tre øvrige lande (Danmark, Norge og Finland, red.) til sammen. Markedet for outsourcing i Sverige bliver ikke mindre interessant af, at det på trods af modenheden stadig er det hurtigst voksende outsourcingmarked i Norden. Den forventede gennemsnitlige vækst over de næste fem år er på 10 procent hver år,« siger administrerende direktør Per Andersen, analyseselskabet IDC Nordic.

I det hele taget summer Øresundsbroen af trafik med IT-selskaber, der vil lykkes på begge sider af Sundet. Det lille Malmö-firma Glaze, med højt specialiserede IT-konsulenter, har åbnet kontor i København, Stockholm og Aalborg, fordi disse byer udgør en integreret region for selskabet.

Mærsk Data går mere radikalt til værks. Berlingske Tidende kan i dag offentliggøre, at Mærsk Data Sverige AB er et helt nyt svensk-registreret selskab, der fra i dag skal samle alle de svenske aktiviteter.

»Gennem tre år har vi i Sverige opbygget en paraplyorganisation med mange spidskompetencer, og nu mener vi, at tiden er moden til at vi kan gå ind på det svenske marked som totalleverandør. Derfor har vi oprettet et nyt selskab,« siger Steen H. Knudsen, administrerende direktør i Mærsk Data A/S.

Det er først og fremmest de mange - også mindre - erhvervsvirksomheder i Sydsverige, Mærsk har kig på.

»Med placeringen i Malmø er vi fysisk tæt på erhvervslivet i Sydsverige, og vi vurderer, at nærhed betyder meget for ganske mange i det daglige samarbejde,« siger Steen H. Knudsen.

Nu kommer integrationen
Konsolideringen af Mærsk Data i Sverige er et godt eksempel på, hvordan Øresundskonceptet for alvor er ved at slå igennem - til gavn for erhvervslivet på begge sider af sundet.

Der er bygget bro mellem virksomhederne i mere end en forstand, og Danmarks største IT-driftsselskab DMdata - ejet ligeligt af Dansk Bank og Mærsk - har ligefrem etableret et helt nyt svensk selskab sammen med svenske WM-data.

Selskabet er nu et af Nordens største driftsselskaber med fokus på rå datakraft.

Men vil svenskerne købe dansk?

»Ja, det er vores klare vurdering. Der er en stor interesse fra svensk erhvervslivs side, når det gælder et samarbejde med os. Man skal også huske på, at nu kender svenskerne os. Vi har omkring 2.000 IT-specialister i Øresundsregionen - og mange af medarbejderne har gennem de seneste tre år fået en god træning i at samarbejde på tværs af sundet,« siger Steen H. Knudsen.

Mærsk Data har siden 2001 opkøbt de sydsvenske IT-virksomheder Framfab, ITassign og Epona. Virksomhederne har siden opereret under navnene Bluewave Sweden, ITassign og R5 Consulting.

Blandt de svenske kunder, som Mærsk Data vil offentliggøre, er Alfa Laval, Tetra Pak, Sydkraft og Akzo Nobel.

Tiden er moden nu
Per Andersen, IDC, vurderer også, at tiden er moden.

»Man må aldrig undervurdere kulturelle forskelle og forskelle i måden at drive forretning på, så på den måde er der stadig barrierer mellem os og Sverige. Men ellers ser jeg intet problem. IT er internationalt.«

Per Andersen maner dog til besindighed.

»Det er min opfattelse, at en indtrængen på det svenske marked kræver mod, stædighed og en ikke helt udtømt tegnebog. Man skal gøre det helt, ikke halvt. En strategi om at »starte i det små« holder næppe i et så stort og konkurrencepræget marked som det svenske, så der skal en fuld satsning til, og det koster penge. Dem er der ikke for mange af i branchen i øjeblikket, men mulighederne er der for dem, der tør og har råd,« siger han.

NNIT vil videre
Novo Nordisk har for flere år siden givet dets IT-gren, Novo Nordisk IT, løbepas.

Ved årsskiftet fik selskabet registreret nyt selvstændigt navn, NNIT, for at synliggøre adskillelsen.

Selskabet har 700 medarbejdere og en omsætning på lige så mange millioner kroner. Administrerende direktør Torben Skriver Frandsen ser mange muligheder i Sverige.

»Sagen er, at der både i Danmark og Sydsverige er områder, hvor virksomheder ikke kan skaffe tilstrækkeligt med IT-specialister, eller hvor de selv for små til at opnå kritisk masse. NNIT er derfor begyndt at byde på selektive outsourcingopgaver, og vi planlægger helt klart at ekspandere, og jeg kan ikke få øje på, at der ikke plads til os. Men vi er ikke interesserede i alt.«

Dermed hentyder NNIT-direktøren til, at der sker prisdumping i markedet - også blandt de store IT-selskaber.

»Jeg har en klar fornemmelse af, at der er outsourcingaftaler, der indgås på for lave priser, hvilket flere regnskaber de senere år indikerer. Jeg er overbevist om, at der også indgås aftaler til for høje priser, hvilket man kan se af nogle af de udbudsforretninger, der finder sted. Der finder aftaler om outsourcing sted, som ikke er til kundens fordel«, siger Torben Skriver Frandsen, NNIT.

Sidste udkald
For Per Andersen, IDC, er det glædeligt, at danske IT-virksomhed tager til Sverige.

»Der er ingen tvivl om, at Sverige er et uhyre vigtigt marked i Norden og virksomheder som Mærsk Data, NNIT og andre danske leverandører, eksempelvis CSC, har vitterlig gode muligheder. Men man skal huske, at norske Telenor (teleselskabet Sonofons moderselskab, red.) og mange store finske virksomheder lige nu gør det samme. Dermed er der stor konkurrence, derfor er det heller ikke nemt, men kun ved at turde satse begavet, er der chance for at lykkes.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen