Berlingske Business

IT-aktier på vej mod comeback

De seneste kvartalsopgørelser fra en række teknologifirmaer giver hele branchen vind i sejlene. Fra PCer og chip til software og ligefrem internettet viser pilene opad.

NEW YORK: Business Week har udpeget informationsteknologi til en af de brancher, der virkelig vil opleve et løft i 2004, og de første meldinger fra selve firmaerne tyder på, at det godt kan komme til at passe.

Chipgiganten Intel melder således om et overskud i fjerde kvartal sidste år, som blev mere end fordoblet på baggrund af en omsætning, der steg med 22 pct.

IBM sagde i går, at dets overskud i fjerde kvartal næsten blev tredoblet i forhold til samme periode året inden, og Apple kunne berette, at firmaet har omsat 36 pct. mere i de tre seneste måneder af 2003 end det tilsvarende tidsrum året før.

Selv fra den ellers så forkætrede internet-branche var der positivt nyt. Portalen Yahoos omsætning steg i fjerde kvartal med 132 pct. og overskuddet med 62 pct.

Analytikere pegede på flere årsager til det comeback, som infoteknologien synes at være undervejs med.

For det første er der øget efterspørgsel at spore især i Asien, ligesom virksomhederne - også hjemme i USA - er begyndt at tage hul på nye teknologibudgetter igen efter flere års tilbageholdenhed.

»Informationsdirektører, finansdirektører og administrerende direktører har fået deres »groove« igen,« som Mark Zandi fra Economy.com udtrykker det til Business Week.

»Større forbrug af hardware er noget af det mest terapeutiske, der kan ske for en økonomi,« siger han.

Samtidig fortsætter forbrugerne med at bruge penge på f.eks. PCer og Apples musikafspillere, og en række virksomheder har efterhånden fundet måder at tjene penge på internettet på - f.eks. ved at linke reklamer med søgeresultater.

Så techfolket har svært ved at komme begejstringen til livs.

»Vi tror, at 2004 er begyndelsen til en ny bølge,« siger John Malone fra researchfirmaet Eastern Management Group til amerikanske medier.

»I de seneste to kvartaler er vi begyndt at se genoplivning på kryds og tværs af en branche, som har haltet langs bunden i to år.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen