Berlingske Business
17:53Tak for i dag

ISS ønsker fusion med Berendsen

Branchen frygter dog ikke rengøringsgigant. »Klar forretningsmæssig logik,« siger ISS-chefen Eric Rylberg om invitationen til Sophus Berendsen, hvis aktier steg kraftigt på nyheden mandag morgen.

ISS har købt op i Sophus Berendsen og er nu oppe på at eje over 10 procent af aktierne i selskabet. Derfor har servicekoncernen ISS weekenden over forsøgt at blødgøre ledelsen i tekstilservicevirksomheden Berendsen, så en fusion mellem de to kan blive en realitet.
Men selv om de to i fællesskab bliver en mastodont på det danske marked, frygter resten af branchen ikke et indtog med væltede gulvspande i kølvandet. Jesper Thaning, der er næstformand i Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening, tror ikke, at der er grund til være bange for, at der kommer monopol på det danske rengøringsmarked: - Det er klart, at de to selskaber samlet vil øge deres markedsandele. Men jeg er ikke nervøs for monopoler, da de opererer inden for hvert deres felt, siger Jesper Thaning om en eventuel fusion.
Koncernchefen i ISS, Eric Rylberg, begrunder indbydelsen til Sophus Berendsen med, at en fusion mellem de to selskaber "rummer en klar, forretningsmæssig logik med store internationale perspektiver". Det er derfor ikke kun på det danske marked, ISS ser en fordel ved en fusion: - Berendsen har inden for sit forretningsområde en betydende, europæisk position, og kombinationen ISS og Berendsen, tror jeg, vil være en stærk vækstgenerator. En fusion vil oven i købet indebære et stærkt dansk udgangspunkt i denne sammenhæng, siger Eric Rylberg.
Også Jesper Thaning mener, at det er i udlandet, de store fordele ligger. Men Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening følger dog en eventuel fusion med interesse: - Selv om ISS har været så stor, har det også været en fordel for os andre. ISS har været toneangivende og har udviklet en masse, som vi andre kan bruge af. Men et så stort og upersonligt selskab - havde jeg nær sagt - har vi let ved at konkurrere med, siger Jesper Thaning og påpeger: - ISS sad for to år siden på en markedsandel på 80 pct. af det udliciterede marked. I dag vil jeg tro, at det er 65 pct. Så en fusion er ikke noget, vi er specielt nervøse for, siger næstformanden.
Københavns Fondsbørs valgte mandag morgen at sætte både ISS- og Sophus Berendsen-aktierne på observationslisten. Og blot talen om fusion fik Berendsens aktier til at stige med knap 15 pct. til kurs 185, mens ISS-aktien faldt med to kr. til kurs 440 kort efter kl. 9. Mandag eftermiddag vurderede aktiemarkedet fortsat, at fordelen ved en fusion lå hos aktieejerne hos Berendsen. Her var aktierne steget med 45 kroner til kurs 206, mens en ISS-aktie var faldet med 17 kroner til kurs 425.
ISS er nærmest legendarisk for sine virksomhedsopkøb i ind- og udland, og at man nu ønsker at "slå pjalterne sammen med " Sophus Berendsen, skyldes blandt andet, at de to virksomheder i dag arbejder sammen på flere områder. Og ved en fusion mener ISS, at man vil kunne skabe en endnu stærkere koncern med et totalt servicekoncept.
Invitationen til fusionsforhandlinger fra ISS indgår nu i Sophus Berendsens overvejelser. Det oplyser ledelsen i virksomheden med speciale i tekstilservice i en kortfattet pressemeddelelse.
Berendsen afviser dermed ikke, at en fusion kan komme på et eller andet tidspunkt - men understreger dog, at "på nuværende tidspunkt foreligger dog intet konkret at tage stilling til".
/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen