Berlingske Business

Islandsk bank afviser bobleøkonomi

Islandsk bank afviser bobleøkonomi - 1

Der er ingen grund til at være bekymret for Kaupthing Banks aktiekurs, som har retning mod himlen, fastslår topchefen Sigurdur Einarsson, der selv ejer aktier for 99,5 millioner kroner i banken.

Udviklingen i aktiekursen i den islandske storbank, Kaupthing Bank, kan ikke sammenlignes med dot-com feberen for nogle år siden, der endte med et brag. Alene i år er kursen på Kauphing Bank ellers strøget i vejret med 100 procent, men det bør ikke give anledning til bekymring, fastslår den arbejdende bestyrelsesformand, Sigurdur Einasson, fra sit domicil i London.

»De fundamentale tal for indtjeningen er forklaringen på aktiekursen. Kurs, indre værdi og overskud i forhold til markedsværdi retfærdiggør kursudviklingen,« siger Sigurdur Einarsson, der også henviser til, at bankens solvens er på 16 og dermed ganske solid.

Kilder i finansverdenen, som ønsker at være anonyme, siger ellers til Berlingske Business, at »de islandske banker synes at have taget afsked med tyngdeloven«.

Tætte forbindelser
Kaupthing Bank har tætte forbindelser til Jon Asgeir Johannesson, som netop har købt Magasin i København. Banken ejer over en femtedel af Johannessons Baugur Group.

»De 22 procent i Baugur var en post, vi tog, da de gik fra børsen til privat ejerskab. Den aktiepost er til salg,« siger Sigurdur Einarsson, der understreger, at banken ikke er repræsenteret i ledelsen, og at banken ikke blander sig i driften.

Sigurdur Einarsson afviser, at det edderkoppespind af krydsejerskaber, som det islandske erhvervsliv er præget af, udgør noget problem. Kaupthing Bank har en målsætning om at investere i unoterede virksomheder, som efter en udviklingsperiode på typisk tre år sælges igen.

»Den slags ejerskaber udgør mindre end en procent af vores balance i dag. Det er betydeligt mindre end vores målsætning om investeringer på mellem tre og fire procent,« siger Sigurdur Einarsson.

Nul mystik i milliarder
Islændinges indkøbstur til København har ikke kun omfattet Magasin. Kaupthing Bank købte således tidligere på året erhvervsbanken FIH for lidt over syv milliarder kroner. Ifølge Sigurdur Einarsson blev beløbet betalt kontant til de svensk ejere, og pengene stammede delvist fra en udvidelse af kapitalen.

»Med hensyn til hvor pengene kommer fra, er det ikke noget mystisk i det. Aktionærkredsen tæller 36.000 aktionærer, og hvis man kigger på de 20 største aktionærer, er det nogen, der har penge nok,« siger Sigurdur Einarsson, som også henviser til den seneste emission, hvor der ikke var problemer med at få solgt nye aktier.

Sigurdur Einarsson ejer aktier for lidt over 99 millioner danske kroner i Kaupthing Bank. Sammen med 13 andre ledende medarbejdere ejer personkredsen aktier for over 750 millioner danske kroner.

Noget lignende findes ikke i Danmark?

»Det betyder vel ikke, at det er forkert at have det?«

Det behøver det ikke at gøre.

»Det er rigtigt, at det er store beløb, men man skal huske, at første gang jeg købte aktier i banken i 2000, da banken blev noteret, var værdien af aktierne en anden. Man skal kigge på, hvordan banken har udviklet sig og hvordan aktiekursen har udviklet sig siden. Har det udviklet sig på den her måde, bare fordi vi har lænet os tilbage i stolen og ikke lavet noget? Eller er det fordi, vi har gjort nogle ting, som er medvirkende til, at værdien af banken er steget?«Læs portræt af

Sigurdur Einarsson

på www.berlingske.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen