Berlingske Business

Iraks egne penge betalte for USAs projekter

Den første revisionsrapport foretaget af det nu hedengangne midlertidige besættelsesstyre i Irak tegner et billede af forhastet, inkompetent og muligvis korrupt praksis.

NEW YORK: Politi-varebiler, der er blevet væk. Mystisk mange millioner brugt på at udskifte Iraks gamle penge med nye. Regninger for arbejde, der ikke er blevet udført. Dræn ned i Iraks kasse med oliepenge, når de amerikanske budgetmyndigheder blev for besværlige.

Listen er lang og deprimerende i revisionsrapporten fra det tidligere Coalition Provisional Authority (CPA) - besættelsesmagternes midlertidige styre, som forlod Irak i slutningen af juni.

Der er rod i regnskaberne, der mangler kontrol, og opsynet er af en type, der får Enron og WorldCom til at ligne legetøj for børn.

Måske mest spektakulært er den lethed, hvormed amerikanerne brugte penge i den Irakiske Udviklingsfond, som består af olieindtægter og konfiskerede Saddam-aktiver.

Ifølge en FN-resolution skal disse penge gå til »det irakiske folks bedste«, men ifølge Washington Post i går er mange havnet hos amerikanske virksomheder.

Skiftede debitor
Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet, men ifølge revisionsrapporten gør sammensmeltningen mellem amerikanske projekter og irakiske penge CPAs aktiviteter misvisende.

Et eksempel er kontrakten til Harris Corp. i Florida, som skulle lede og opdatere det tidligere irakiske medienetværk, hvor finansieringen pludselig skiftede fra amerikansk til irakisk. Og det gælder KBR, en afdeling af storkonglomeratet Halliburton, hvor den oprindelige kontrakt blev betalt med USA-penge, mens regningen for en tillægskontrakt blev sendt til den irakiske fond.

»Opgaven blev tilføjet KBRs kontrakt, uden at der blev indhentet nye bud, selv om den finansielle kilde blev ændret,« skriver avisen.

»Papkasse« med penge
CPA forsvarer sig med de forvirrede forhold i Irak og afviser at have gjort noget forkert.

»Vi mener, at de kontrakter, der blev givet med irakiske penge, udelukkende var til fordel for det irakiske folk - uden undtagelser,« siger brigadegeneral Stephen M. Seay i en skriftlig kommentar til rapporten ifølge flere amerikanske medier.

Andre mener snarere, at amerikanerne brugte den irakiske fond som en slags hjælpekasse, som var nem at gå til, når man ville undgå regnskabskontrol og opsyn.

»Når som helst de havde udgifter, som så uspiselige ud for den amerikanske offentlighed, så dykkede de ned i de irakiske penge,« siger Svetlana Tsalik fra Iraq Revenue Watch - en tænketank finansieret af George Soros - til Washington Post.

Har kun brugt to procent
Størstedelen af pengene i Irak-fonden er dog blevet brugt til f.eks. lønninger og drift, men mindst 1,9 mia. dollar - ca. 12 mia. kroner - har fundet vej til amerikanske firmaer, først og fremmest til KBR.

I det hele taget lader CPA til at have brugt irak-fonden først frem for at bruge USAs egne penge.

Ifølge den amerikanske Kongres' revisionskontor General Accounting Office var næsten 20 mia. dollar - ca. 127 mia. kroner - i den irakiske udviklingsfond blevet brugt ved udgangen af juni i år, mens der kun var blevet brugt to procent af det budget på 18,4 mia. dollar - ca. 117 mia. kroner - som USAs Kongres vedtog til irakisk genopbygning sidste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen