Berlingske Business

Internetmedier enige om system til mikrobetaling

Danmarks største Internet-medier og -portaler underskrev tirsdag en hensigtserklæring med et konsortium, der skal levere et fælles system til betaling af småbeløb på Internet-stederne.

Leverandør af systemet bliver IT-firmaet Accenture i samarbejde med Den norske Bank og det norske nethandelsfirma NetAxept.

Aftalen vil gøre dele af det danske Internet til betalingszone fra midten af marts og betyder samtidig, at et fælles udspil fra Danske Bank og Nordea er blevet fravalgt af Internet-medierne.

- Det afgørende i aftalen er, at de 48 medier bag systemet sidder for bordenden i samarbejdet om et af verdens hidtil mest ambitiøse systemer til mikrobetalinger, siger Rune Bech, formand for mediernes mikrobetalingsudvalg og chef for TV 2 Interaktiv.

Han glæder sig over, at det er lykkedes ellers konkurrerende danske mediehuse og internet-virksomheder at undgå, at andre kiler sig ind i værdikæden og sætter sig på den direkte relation med kunden. Rune Bech forventer, at det valgte system i realiteten vil udvikle sig til at blive standard for den type betalinger i Danmark.

Mere end 30 danske og internationale virksomheder havde henvendt sig til de danske medier for at komme i betragtning.

- Når vi har valgt Accenture i samarbejde med Den norske Bank og NetAxept, er det fordi de tilsammen har en tyngde og troværdighed, som er svær at matche. Samtidig har de indgående erfaringer fra det norske marked, siger Rune Bech.

Det nye system gør det muligt at opkræve små beløb for indhold eller services, i første omgang på Internet og siden også på den mobile platform og på interaktivt digitalt tv. Blandt de medier, der står sammen i denne sag, er konkurrenter som Jubii, SOL, TV 2, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken.

Det forventes, at den første mikrobetaling på en dansk hjemmeside vil finde sted i midten af marts.

- Det unikke ved systemet er, at brugerne kun behøver at registrere sig én gang for ubesværet at kunne købe indhold og services på alle tilknyttede sites i Danmark. Vi har studeret over 50 systemer og skummet fløden af dem for at skabe, hvad vi tror bliver et af verdens bedste systemer til betalinger via nettet, siger Søren Queitsch, salgsdirektør på Ingeniøren og bestyrelsesmedlem i Foreningen af Danske Internetmedier, der som brancheforening har stået i spidsen for arbejdet med at vælge et fælles system.

Hensigtserklæringen skal nu gøres til en egentlig kontrakt, og derefter går en hær af programmører i gang med at klargøre systemet på danske internet-sites.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen