Berlingske Business

Inkasso med et smil virker bedre end trusler

Et inkassofirma i Solrød har fundet et nyt våben i kampen for at få pengene hjem. Bevæbnet med smil og forståelse har de held med at få op mod 30 procent mere gæld i hus end ved den traditionelle inkassometode.

For nogle fører julens overforbrug til helt kontante problemer, når opkrævningerne fra kreditkortene kommer ind ad døren efter nytår. De kan simpelthen ikke betale.

Frygten for inkassofirmaernes trusler om bål og brand og skrækken for besøget af en bredskuldret, tatoveret bodybuildertype får mange gældsplagede danskere til at stikke hovedet i busken og gemme sig fra inkassofirmaerne. Den gemmeleg fører ofte til tab eller store retsudgifter for kreditorerne.

Derfor har inkassofirmaet TL Finans valgt at gribe inkassosagerne anderledes an, når de går inddriver penge for finansieringsselskaber som Danaktiv og Fona/Fredgaards F-finans.

»Normalt bliver gældssager overgivet til en inkassoadvokat, som så skriver et brev til kunden. Hvis kunden ikke reagerer, så berammer advokaten en inkassosag. Men når vi får overgivet en sag, og kunden ikke reagerer, så sender vi i stedet en påkravsskrivelse om, at vi kommer og besøger dem. For det er noget andet at sidde derhjemme og tale med kunden personligt end at sidde i retten,« fortæller direktør i TL Finans Tommy Lundt.

Inkassofirmaet tager simpelthen ud og rådgiver skyldnerne om deres muligheder.

»Vi kommer ud på en meget positiv og venlig måde og møder folk i deres hjem. På den måde kommer vi nemmere frem til et betalingsforslag, som både kunden og vores kunde kan acceptere, og vi får hurtigere gang i en betaling, så kunden ikke bliver ved med at løbe bagud og får tilskrevet en hulens masse renter,« forklarer direktør Tommy Lundt.

Ringer efter rådgivning
Den ekstra velvilje over for skyldnerne er ikke kun for deres blå øjnes skyld, forklarer salgsdirektør Flemming Skouboe. For det har vist sig, at den venlige tilgang til skyldnerne giver bedre resultater end den hårde tone.

»Vores erfaring viser, at vi opnår langt bedre resultater ved at være venlige. Med den traditionelle inkassometode kan man som regel inddrive 30-40 procent af et tilgodehavende uden at gå i retten. Med den venlige metode kan vi nå op på 50-60 procent,« siger han.

Den smilende inkassoforretning med hjemmebesøg er ikke mere omkostningskrævende.

»Det koster ikke ekstra. Til gengæld har kreditor større chance for at få pengene hjem, og desuden sparer de retsgebyrerne,« siger Tommy Lundt.

Selv om de tolv ansatte i TL Finans har en meget stor tålmodighed, så er der dog nogle sager, de ikke kan vinde selv med den mest positive attitude.

»Der er kunder, der slet ikke vil have noget med os at gøre, og det er der så ikke noget at gøre ved. Så er vi jo desværre nødt til at tage i retten. Til gengæld har vi så kunder, vi har hjulpet for flere år siden, som stadig ringer til os og får hjælp og rådgivning,« forklarer Tommy Lundt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen