Berlingske Business

Ingeniører knækker ledighedskurven

For første gang i knap to år er der nu under 3.000 ledige ingeniører og virksomheder er begyndt at melde om mangel på ingeniører.

Danske virksomheder har atter råd til at ansætte medarbejdere, og det har fået ledigheden blandt ingeniører til støt og roligt at raslet ned i løbet af 2004. Siden februar er ledigheden for ingeniørerne gået fra 6,2 til nu 5,0 procent ledige, og tallet fortsætter med at falde. Det viser nye tal fra Ingeniørernes Arbejdsløshedskasse (IAK). Alene den seneste måned er 220 ingeniører kommet i arbejde og tallet fortsætter med at falde.

Ole Marqweis, formand for IAK og Lars Bytoft Olsen, formand for Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), glæder sig over, at ingeniørerne har knækket ledighedskurven.

- Når virksomhederne nu igen ansætter flere ingeniører, tager jeg det som et tegn på, at de igen tør investere i fremtiden. Det tyder på, at opsvinget er på vej på ingeniørernes arbejdsmarked, siger Lars Bytoft Olsen.

Enkelte v irksomheder er allerede begyndt at tale om mangel på ingeniører - især indenfor IT og mobiltelefoni. I de situationer tager IDA og IAK kontakt til virksomheden for at kortlægge behovet og finde ud af, om der findes ingeniører, der matcher virksomhedens behov. IDAs formand er dog endnu ikke parat til at tale om generel ingeniørmangel.

- Det er for tidligt at afblæse indsatsen mod ingeniørledigheden. Især blandt seniorer og nyuddannede ingeniører er der fortsat en overledighed, som kræver en ekstraordinær indsats, siger han.

IAKs formand, Ole Marqweis, peger på, at IAK er på vej med en særlig indsats for gruppen af langtidsledige ingeniører. IAK har registreret 1.411 ingeniører som har været ledige i mere end ét år.

I alt 2.939 ingeniører er i dag ledige. Det er knap to år siden - februar 2003 - at ledigheden sidste gang var under 3.000.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen