Berlingske Business

Ingeniører er ikke kedelige

Alene i år søgte 17 procent færre ind på ingeniøruddannelserne. Men det er ikke fordi vi er kedelige, siger Ingeniørforeningen IDAs formand, Lars Bytoft Olsen.

Hvorfor gider folk ikke være ingeniører?

»For det første får ungdommen ikke den rette interesse i folkeskolen. Eleverne skal stimuleres af læreren, men han eller hun har typisk kun natur- og tekniske fag som bifag. Hvis læreren skal formidle gejst og engagement, skal vedkommende selv synes, at det er spændende. For det andet vil folk gerne redde verden. I den sammenhæng har ingeniører måske et gammeldags image. Men ingeniører ER med til at redde verden, når de eksempelvis opfinder pumper, der renser vandet i den tredje verden. De historier kommer bare aldrig frem.«Hvad med din egen organisation - har I ikke et markedsføringsproblem?

»Vi gør meget for at komme ind på folkeskoler og gymnasier for at fortælle om faget. Problemet er, at hvis eleverne ikke har fået interessen for naturvidenskab, når de når 9. klasse, er det næsten umuligt at nå dem. Vi er nødt til at kigge overordnet samfundsmæssigt på problemet.«Så det er politikernes skyld?

»Ja. Men jeg er glad for videnskabsminister Helge Sanders nyeste udmeldinger om, at han vil foreslå en fælles analyse af hele ingeniørområdet.«Er ingeniører sexede?

»Æh - nogle er...«Når jeg spørger, er det fordi mange ikke kan forestille sig noget værre end en fest, hvor de får en ingeniør til bords.

»Den forældede opfattelse af ingeniører er, at de er sådan nogle med hornbriller og strikkede slips. Men de yngre ingeniører er som alle andre i samfundet. Jeg selv er 31 år og måske mere udadvendt end vi tidligere har været. Det kan være en måde at vise, at vi ikke er så kedelige. Og så kommer der også flere kvindelige ingeniører i disse år til en ellers mandetung branche. Det er ikke mere nørderne, der ender som ingeniører, men helt almindelige mennesker.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen