Berlingske Business

Industrien: Rabatter blokerer konkurrencen

De danske medicinproducenter ser frem til, at lov-hullet, der gør det muligt for apotekerne at sende penge til rabat-baserede indkøbsfællesskaber, bliver lukket.

»Politikere bør sikre, at konkurrencen foregår på pris og ikke uigennemsigtige rabatordninger. Kan medicin sælges billigere, skal gevinsten komme patienten direkte til gode og ikke havne i distributionen,« siger Jan Hylleberg, vicedirektør i Lægemiddelindustriforeningen, Lif.

»Vi bakker regeringens bebudede lovstramninger op. Alternativet er vedvarende mistillid til apotekets udlevering af medicin«.»Rabatter står i vejen for en effektiv priskonkurrence. Samhandelen bliver uigennemsigtig, og der kan rejses tvivl, om medicinen anvendes fagligt korrekt,« siger Jan Hylleberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen