Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Indkøbscenter-giganter i infight

Norske Steen & Strøm administrerer de mange storcentre, som Danica har investeret i. Med Fields og Bruuns Galleri er Steen & Strøm selv på banen som investor. Danica-direktør tror på en løsning af interessekonflikten, men vil ikke afvise et brud.

Giganterne på det danske marked for storcentre er gået i kamp med hinanden. Norske Steen & Strøm, der herhjemme er den dominerende operatør af storcentre, er kommet på kant med sin suverænt største kunde Danica, der ejer 14 af de 17 storcentre, som Steen & Strøm administrerer.

I sidste ende kan det ende med et brud mellem de to parter, hvis man ikke kan enes om, hvordan rollerne skal fordeles.

Mens Steen & Strøm hidtil alene har stået som administrator af storcentrene, er den norske koncern først med Bruuns Galleri i Århus og nu også med Fields i Ørestad trådt ind i rollen som investor.

Dermed står Steen & Strøm i en dobbeltrolle. For når Fields åbner, vil det betyde skærpet konkurrence for en række af de Danica-ejede storcentre i Hovedstadsregionen, som Steen & Strøm administrerer. I Danica skaber den situation frygt for, at Steen & Strøm ikke med samme energi vil markedsføre de centre, som de ikke har bundet egne i.

Sagen har været drøftet mellem parterne i et stykke tid, og der er en betydelig ulyst til inddrage offentligheden i den debat.

»Vi er opmærksomme på, at de nu også driver egen virksomhed, og det taler vi selvfølgelig med dem om, og jeg regner med, at vi finder en løsning på det,« siger Danicas finansdirektør Bo W. Jensen.

Kan du afvise, at det kan komme til et brud mellem Steen & Strøm og jer?

»Det er for tidligt at sige noget om. Vi prøver at finde en model, som begge parter kan leve med, og det, tror jeg da på, vil lykkes,« siger Bo W. Jensen. Han vil ikke i offentligheden gå i detaljer om, hvilke modeller Danica og Steen & Strøm har drøftet.

Vil rykke tæppet væk
Det vil direktør Søren Brogaard fra Steen & Strøm heller ikke. Som Bo W. Jensen vil han meget gerne afdramatisere sagen.

»Der er ikke noget nyt i, at vi har en tosidet rolle. Det har vi i Norge, hvor vi driver egne centre og administrerer centre for Uni Storebrand. Det samme er tilfældet med Dades her i Danmark. I forhold til Danica er det en ændret situation, og derfor skal vi have spillereglerne på plads, og det er det, vi snakker med dem om,« siger Søren Brogaard.

Bortset fra Bruuns Galleri og Fields er Herning Centret det eneste center i Steen & Strøms portefølje, som ikke har Danica som ejer. Derfor vil et brud mellem de to parter rykke tæppet væk under det norske selskabs danske afdeling.

»Men det er ikke en situation, jeg overhovedet har taget stilling til,« siger Søren Brogaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen