Berlingske Business

Indkøbere spilder penge ved at glemme strøm

Indkøbsprisen er afgørende, når virksomheder køber nyt IT-udstyr , selv om der er store penge at spare ved at se på strømforbruget. Ofte skyldes det uvidenhed, fastslår undersøgelse.

Danske IT-indkøbere snyder sig selv for store besparelser ved udelukkende at se på indkøbsprisen og ikke kontrollere strømforbruget.

I de fleste tilfælde er det uvidenhed, der på den måde koster firmaet penge, viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Megafon har foretaget for Elsparefonden blandt IT- og økonomichefer.

Hvert år køber danske IT-chefer computere og skærme for mellem fire og fem milliarder kroner, og de sluger årligt strøm for to milliarder kroner. Elsparefonden har beregnet, at der er op til 1.000 kroner at spare i en skærms eller computers levetid.

Alligevel fokuserer under fem procent af indkøberne på strømforbruget, når de vælger computerudstyr, mens det for flertallet er indkøbsprisen, der er det altafgørende.

»Det er både interessant og skræmmende, at fokus er så stor på indkøbsøkonomien. Det er få sektorer, hvor elforbruget fylder så lidt her. IT er i særlig grad underprioriteret, hvilket sikkert skyldes, at de, der leverer IT-udstyret til de ansatte, ikke selv får elregningen at se. Og dermed snyder de sig selv for mange penge,« siger Göran Wilke, sekretariatschef i Elsparefonden.

En vigtig del
Elforbruget er en vigtig del af de samlede omkostninger ved at købe og bruge IT-udstyr. Hvis både det offentlige, erhvervslivet og husholdningerne ændrede indkøbspolitik, ville den samlede elregning på tre år blive bragt 150 millioner kroner ned.

Elsparefonden har for nylig indgået aftale med de største IT-producenter, som fra 1. januar mærker alt udstyr med sparemærkater. Heraf fremgår elforbruget, når udstyret er tændt, i dvale eller slukket.

»Derved kommer Danmark forhåbentlig til at fungere som en støvsuger, som suger alle de gode maskiner her til landet,« siger Göran Wilke og roser IT-leverandørerne for at bakke aftalen godt op.

Den har vundet internationalt ekko. Elsparefondens britiske pendant har henvendt sig for at høre, hvordan aftalen er skruet sammen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen