Berlingske Business
07:36Maersk Drilling indgår flerårig allianceaftale med norsk firma

Incentive på intensiv

Engang var Incentive på forkant med tiden som landets første udviklingsselskab. Nu er selskabet dødt og borte.

Efter lang tids hensygnende tilværelse på Københavns Fondsbørs er Incentive nu ikke længere. I går gik selskabet uden noget som helst forvarsel konkurs.

Det startede ellers så godt.

Incentive blev født i 1967 som Danmarks første udviklings- eller ventureselskab. Dengang var selskabet langt forud for sin tid. Den grundlæggende tanke var, at Incentive skulle skyde kapital og ledelsesressourcer i skrantende danske virksomheder, der stod over for et generationsskifte.

Frem til begyndelsen af 1990erne opbyggede Incentive en stor portefølje af selskaber såsom Kelsen Småkager, Taarup Maskinfabrik, Dansk Salt, Thygesen Tekstil, Sonofon, Wittenborg og Alto med rengøringsmaskinerne. Forbilledet var det svenske ventureselskab Incentive AB, og idémanden, den svenske industrimagnat Marcus Wallenberg, bakkede fra starten om det danske søsterselskab og skød ti pct. af aktierne i det danske selskab.

Men i Incentive A/S havde porteføljevirksomhederne det med at hænge fast, når de først var kommet ind. Og som tiden gik blev det så som så med udviklingen af virksomhederne.

Ud over grænserne
Da Axel Lejrskov i 1986 tiltrådte som adm. direktør for Incentive besluttede ledelsen at satse på at udvikle selskaberne internationalt. På det tidspunkt var der 16 selskaber i porteføljen, hvoraf en del var for små til at udvikle sig internationalt. De blev med tiden solgt fra. Men internationaliseringen gik trægt. Incentive sad alt for længe på selskaberne, og derved forsvandt noget af dynamikken.

Globalisering og volumen
Men mens Incentives strategi for sine virksomheder haltede, har koncernen været storleverandør af ledende erhvervsfolk.

Danisco-cheferne Palle Marcus, Elvar Vinum og Mogens Granborg har alle været omkring Incentive. Hugo Schrøder, Erik B. Rasmussen, investeringsselskabet Axcels adm. direktør Chr. Frigast og ISS' koncernchef Eric Rylberg har også haft ledende roller i selskabet.

Først da Incentive i 1992 fusionerede med pengekassen Kryolitselskabet, fik koncernen mulighed for at købe tilstrækkeligt op til at skabe større internationale virksomheder. Denne gang ikke på forkant med, men i pagt med tidens løsen: Globalisering og volumen.

Skiftet skete ikke mindst under indtryk af, at bankerne nu selv forstod at tage sig af tabsgivende kunder i form af nødlidende virksomheder. Incentive var ikke længere stedet, hvor bankerne henvendte sig med hatten i hånden.

Fokus på rengøring
I stedet koncentrerede Incentive sig om at færre, men større forretningsområder. Der blev sat skarpt fokus på rengøringsmaskiner (Alto), automater (Wittenborg) og cykeltibehør (Marwi).

Med denne fokuseringen ophørte Incentives liv som udviklingsselskab.

Det genfødtes som et såkaldt fokuseret konglomerat på de tre ben. Men konglomerater blev især i slutningen af 1990erne særdeles upopulære blandt investorer og aktieanalytikere.

Venturetanken, som var Incentives oprindelige forretningsidé, blev overtaget af de såkaldte kapitalfonde som EQT, Polaris, Industri Kapital, VT Holding og Axcel. Og her har successen hidtil langt overgået Incentives.

Disse aktører har været langt mere målrettede i deres udvikling af porteføljerne, fordi kapitalfondenes ejere stiller høje og præcise krav til, hvornår en virksomhed skal være udviklet til at fortsætte alene eller under en anden ejerstruktur.

For dyre indkøb og uhensigtsmæssige frasalg betød, at det til sidst var Incentive, der stod med hatten i hånden hos bankerne.

De sidste år levede Incentive på et bankonsortiums nåde - et år ad gangen.

Tirsdag sagde bankerne stop.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen