Berlingske Business

Ikea-chef sur på avis over lønpåstand

Ingvar Kamprad sur over at blive beskyldt for at trække for mange penge ud af Ikea.

Den 77-årige Ikea-stifter Ingvar Kamprad er blevet sur på det svenske dagblad Dagens Nyheter.

I en analyse i søndags skrev avisen, at Kamprad hvert år trækker omkring 3,5 mia. svenske kr. ud af Ikea-virksomhederne med 75.000 medarbejdere verden over og en årsomsætning i størrelsesordenen 120 mia. kr.

Nu er der svar på tiltale.

Analysen er »lurvet« og »Bild Zeitung-journalistik«, siger Ingvar Kamprad selv til avisen, der fik fat i Kamprad ved åbningen af Ikea-butik nr. 176 - denne gang i Tatarstans hovedstad Kazan.

Kamprad vil ikke drøfte beløbets størrelse, men siger, at det er naturligt for en familieejet virksomhed årligt at trække penge ud, så der er noget at stå imod med, »hvis Ikea skulle løbe ind i modvind«.

Debatten er opstået, efter at en Ikea-leder til Financial Times har sagt, at det kunne blive et problem, at ejerne trækker mange penge ud. Kamprad svarer, at han godt kender ledelsens synspunkt, som han mener er refereret ud af sammenhæng, og at Ikea selv bortset fra de penge, der trækkes ud, har rigelige reserver.

Han siger også, at han har anmodet sine sønner, som allerede står for familiens finansselskab Ikano, at de skal passe på »ikke at suge for meget ud af gruppen til privat brug - og at de skal investere klogt«.

Den ene af de tre sønner, familiens Benjamin, 34-årige Mathias Kamprad, tiltrådte i øvrigt i februar som chef for Ikea Danmark.

Ingvar Kamprad er gået i gang med den finansielle side af sit generationsskifte, men står stadig som verdens 13. rigeste mand med en personlig formue på 111 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen