Berlingske Business

IBM vil sælge sin PC-afdeling til Kina

Kinas største PC-producent forhandler med IBM om at overtage hele computerproduktionen.

IBM, som om nogen har gjort computeren til allemandseje, er ved at indgå aftale med Kinas største PC-fabrikant om gradvis at overtage hele PC-afdelingen med 2.500 ansatte.

Kilder tæt på forhandlingerne oplyser over for finansavisen Wall Street Journal, at IBM og Lenovo sammen vil stifte et nyt amerikansk selskab, som fremover skal eje IBMs afdeling for design og udvikling af computere, herunder den bærbare Thinkpad-serie. IBM producerer dog ikke selv maskinerne. Lenovo skulle være parat til at betale op til 11,5 milliarder kroner for flertallet af aktierne.

Lenovos chance
Salget ventes offentliggjort onsdag morgen, men forhandlingerne bekræftes af begge parter. Formålet er over de næste fem år at fastholde IBM-mærket på computerne men samtidig give Lenovo den bedste chance for gradvis at overtage IBM-kunderne. Indtil da vil IBM fortsat yde kundeservice.

Aftalen vil give IBM en andel i Lenovo, som er delvis ejet af den kinesiske regering. IBM er interesseret i at slippe helt ud af PC-produktionen, nu hvor den personlige computer er blevet allemandseje, for i stedet at koncentrere sig om at levere software og IT-ekspertise samt de tunge servere, som stadig skæpper godt i pengekassen. Analytikere anslår, at IBMs PC-afdeling bringer godt 57 milliarder kroner ind i årlige indtægter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen