Berlingske Business

IBM stopper sin PC-produktion

IBM var først og størst med PCen, den personlige computer. Men i dag er IBM slået langt ned af salgslisten og vil nu, i følge amerikansk avis, sælge sin PC-produktion. Dermed er en æra i IT-verdenen forbi.

IBM er ved at sælge sin produktion af PCer fra. En historie af dimensioner, præsenteret af det anerkendte amerikanske dagblad New York Times. IBM har hele dagen i går gentaget båndet med ingen kommentarer på mange sprog, men historien fra avisen er både detaljeret og har medført, at IBM stiger på børsen, og den giver også mening.

For med en - i følge avisen - salgsgevinst på en til to milliarder dollar er det ikke første gang, IBM sælger fra, fordi et produktområde ikke er kerneforretning længere.

Selskabet har løbende solgt selskaber og divisioner fra med harddiskproduktionen som den mest bemærkelsesværdige for et par år siden.

Sker frasalget, vil det være det ultimative bevis på, at PCen er blevet et produkt så almindeligt som en liter sød eller en bakke Kærgården og dermed et produkt, hvor der ikke kan hentes store gevinster

Samme erkendelse lå der også bag, da PC-producenten HP i begyndelsen af dette årtusinde opslugte konkurrenten Compaq for at sikre volumen.

Men for IBM og IT-verdenen er det ikke en produktion, men en revolution, som IBM nu vil af med. Hvis IBM, et af verdens største IT-selskaber, nu sætter sin produktion af computere til salg, så skal der samtidig sættes en tyk streg i IT-historiens kalender.

IBM åbnede ballet
Det var IBM, der i 1981 med lanceringen af den første personlige computer - deraf PCen - satte en bevægelse i gang, der har givet almindelige mennesker overalt i verden adgang til avanceret teknologi i miniformat og til hæderlige priser.

Før IBM lancerede PCen, mente selv ædruelige eksperter, at verden kun havde brug for ganske få computere. Så at avancerede computere er endt på alverdens skriveborde, i vores lommer og selv i mobiltelefoner, skal langt hen af vejen tilskrives IBMs sats i 1981.

I sommeren 1980 sendte IBMs daværende topchef John R. Opel 12 ingeniører - senere kaldt »Det beskidte dusin« - til Boca Raton i Florida for at udvikle den personlige computer, som IBM så muligheder i. Det tophemmelige projekt gik under navnet »Project Chess.«

»Ingen af os havde nogen som helst anelse om, hvad det betød,« har ingeniøren Earl Whetstone fra Intel fortalt Reuter.

Og Intel har i dag al mulig grund til at være glad for IBMs risikovillighed for snart 25 år siden, for IBM havde ikke tid til selv at producere den processor, der skulle sidde i den første PC, men købte i stedet en hos Intel ved navn 8088.

Pionerprojekt
Men der var også andre med i IBMs pionerprojekt, som i dag kan være glade for satset. For IBM valgte det dengang ukendte softwareselskab Microsoft, stiftet i 1975 og de herrer Bill Gates og Paul Allen, som leverandør af det styresystem, der skulle drive computeren. Det hed MS-DOS, der senere blev fulgt op af Windows med grafisk brugerflade inspireret fra Apple.

Der er vel ingen grund til at fortælle, hvordan det gik Microsoft efter denne invitation, men Gates er i dag personligt god for 300 mia. kr. En formue grundlagt på baggrund af PCens entre på verdensmarkedet.

Akilleshælen
Første år solgte IBM 130.000 PCer. I 2000, hvor salget for alvor nåede toppen, lød salget på over 140 mio. fra alverdens fabrikanter.

Men ulempen for IBM ved at satse på standardprodukter i produktionen var, at så kunne andre gøre dem kunsten efter, og det gjorde andre. I dag er markedet for PCer spredt over et hav af mere eller mindre producenter samt bjerge af såkaldte no-name PCer. IBM er slået tilbage ganske alvorligt af HP og Dell og har i dag den globale tredjeplads. Ser man på det amerikanske hjemmemarked, så ligger IBM endda langt længere nede på listen.

Så holder New York Times historie, er der tale om en æra af de store, der nu er forbi. Holder den ikke, er det oplagt, at det sker på et senere tidpunkt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen