Berlingske Business

IBM på hugst hos rival

Otte mia. kr. er sat af som lokkemad for at få udviklere til at ændre deres computerprogrammer, så de taler »IBM-sprog«.

IT-giganten IBM sætter nu knap otte mia. kr. på højkant for at lokke udviklere af computerprogrammer fra ærkerivalen Microsoft og få dem til at indrette deres programmer, så de virker på IBM-udstyr.

IBMs topchef, Sam Palmisano, bruger fælles markedsføring, gratis programmer, udviklingsværktøjer til en billig penge og adgang til store kunder som lokkemad - hvis bare computerprogrammerne bliver ændret, så de virker på IBM-teknologi. IBM er en varm fortaler for brugen af det alternative computerstyresystem Linux, som konkurrerer med Microsofts Windows. Samtidig bruger IBM det populære Java-computersprog, som gør det muligt at få de samme programmer til at virke, uanset hvilket styresystem computeren bruger. Derved slipper udviklerne for at lave en udgave til Windows, en anden til Linux o.s.v.

Lederen af IBMs software-gruppe, Steve Mills, håber ifølge Financial Times at få tusinder af programudviklere i tale med det nye tilbud.

IBM leverer bagvedliggende teknologi, som knytter virksomhedernes forskelligartede programmer sammen. Jo flere »rigtige« computerprogrammer, der vil tale sammen med IBMs løsninger, jo mere software, hardware og jo flere IT-ydelser kan der sælges.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen