Berlingske Business

Hyundai bygger ny bilfabrik i Østeuropa

Hyundai bygger ny bilfabrik i Østeuropa - 1
Sydkoreanske Hyundai er den seneste bilproducent, der bygger fabrik i Østeuropa for at være tæt på det vesteuropæiske marked til lave lønninger. Foto: Bloomberg

Den sydkoreanske bilproducent følger efter konkurrenterne og placerer ny, stor bilfabrik i Østeuropa. De nye EU-lande kæmper hårdt med hinanden for at tiltrække investeringer.

I et eksempel på den blodige konkurrence på lave omkostninger mellem de nye EU-lande vandt Slovakiet i går over Polen i forsøget på at tiltrække en ny, kæmpe bilfabrik fra den fremadstormende sydkoreanske bilfabrikant, Hyundai.

Investeringen har en værdi af 700 millioner euro, og fabrikken vil producere over 200.000 biler om året fra 2006.

Det er anden gang på få år, at Polen taber kampen om en stor bilfabrik, efter at et anlæg til 1,5 mia. euro for to år siden gik til Tjekkiet. Tabet af Hyundai-fabrikken bærer ved til tvivlen om den polske økonomis konkurrencedygtighed. Begge lande havde tilbudt skattefordele, gratis jord og infrastruktur til bilfabrikanten, men Slovakiet vandt angiveligt på at have marginalt lavere lønomkostninger - de laveste blandt de nye EU-lande. 30 procent af Slovakiets eksport kommer fra biler.

Hyundai, som for ti procents vedkommende ejes af DaimlerChrysler, følger dermed en række andre bilfabrikanter, der i de senere år har slået sig ned i Østeuropa for at være tæt på det vesteuropæiske marked, men lagt væk fra dets lønniveau. Sydkoreanerne, der herhjemme er bedst kendt for deres Kia-bilmærke, skruer dermed op for tilstedeværelsen i Europa efter hidtil at have koncentreret sig mest om det amerikanske og det kinesiske marked. Omkring en tredjedel af selskabets salg gik til Europa sidste år, men Hyundai regner med at fordoble omsætningen her i 2005.

Hyundai er et af verdens hurtigst voksende bilselskaber. Selskabet solgte sidste år over én million biler og håber på om få år at blive blandt verdens fem største bilproducenter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen