Berlingske Business
17:16

Hvornår bliver Danmark førende?

Hvis Danmark skal være en af verdens førende højteknologiske producenter, kræver det, at vi har udviklingsmiljøer i verdensklasse. Og at virksomhederne har medarbejdere, som er kompetente til at udnytte nye muligheder.

Ole Krog er direktør i Dansk Industri.

REGERINGEN HAR PRÆSENTERET en vision om at gøre Danmark til et førende højteknologisk samfund. Men hvad betyder det egentlig at være et højteknologisk samfund?

Og hvornår bliver Danmark førende på feltet?

Højteknologi kan være optiske fibre, computerspil eller bio-sensorer. Men højteknologi er også produktion af vindmøller, pumper, kaffemaskiner og pålæg.

Teknologierne gemmer sig i produktionsmetoderne og nye arbejdsformer. Højteknologi er allerede en afgørende faktor for virksomheders produktivitet og innovation. Men vi glemmer ofte, at vi i stigende grad alle er afhængige af teknologi. Eksempelvis er det svært at forestille sig et liv uden en mobiltelefon? Og efterhånden forventer vi også medicin for de fleste sygdomme.DANMARK ER SELVFØLGELIG allerede et højteknologisk samfund. Deri ligger ingen vision. Visionen handler om at gøre Danmark til en af verdens førende højteknologiske producenter. Men hvordan går det så med førepositionerne?

Danmark er førende i velstand. Og førende på lønninger. Danske lønninger ligger otte til ti gange over det niveau, man har hos vores nye konkurrenter i Østasien og Østeuropa. Vi vil gerne beholde førstepladsen på velfærd. Men det kan vi kun, hvis vi også bliver førende i værdiskabelse. Så enkelt er det.

Det kræver, at vi har udviklingsmiljøer i verdensklasse. Og at virksomhederne har medarbejdere, som er kompetente til at udnytte nye muligheder. Både når det gælder om at udvikle og udnytte nye teknologier og om at designe og sælge produkterne bedre.DE FØRSTE SKRIDT ER TAGET. Den nye universitetslov har åbnet universiteterne for et tættere samspil med det omgivende samfund.

Den kommende lov om teknologioverførsel giver universiteterne mulighed for at bringe opfindelser hurtigere frem til markedet. Og de nye forskningsråd giver mulighed for en bedre kvalitetssikring. Ikke mindst i forhold til strategisk forskning, hvor danske miljøer får en chance for at opdyrke områder af særlig interesse.

Næste udspil fra regeringen er forslaget om en forsknings- og innovationsfond - Nordsøfonden.

Nordsøfonden bør især prioritere og finansiere forskning i samarbejde mellem virksomheder og forskningsinstitutioner. Vi skal rette op på vores kedelige bundplacering som et af de EU-lande, hvor der er mindst samspil mellem virksomheder og universiteter.DER ER IMIDLERTID FLERE HULLER, som skal fyldes ud, hvis vi skal op i første division.

Tag for eksempel de nye forskningsråd. Det giver ingen mening at lave strategisk forskning for nul kroner. Men ikke desto mindre er der udsigt til, at det strategiske forskningsråd står uden midler efter 2005.

Grundforskningsfonden har været med til at skabe nogle af de stærkeste forskningsmiljøer i Danmark. Men som det ser ud nu, løber fonden tør for midler om godt ti år.

Eller se på vores uddannelser. Danmark er sammen med Italien det land i EU, der uddanner færrest kandidater inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag. Vi uddanner også langt færre forskere end vores nabolande - specielt inden for de områder, som bidrager til ny teknologi.

Disse huller kan kun fyldes ud, hvis regeringen fastholder kursen og lægger en klar strategi. Det kræver først og fremmest, at visionen bliver Danmarks vision.

Vi har brug for en bred forståelse for, at viden skaber arbejdspladser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen