Berlingske Business
09:22Godkendt regnskab fra ny Danfoss-boss: Fremgang over hele linjen

Hver tredje lokkes af falske netsider

Hver tredje opdager ikke, at de lokkes hen på falske netsteder, og at deres adgangs- og kodeord falder i kriminelle hænder.

Næsten hver tredje lader sig narre og lokkes på den måde til falske netsider, hvor de intetanende bruger deres adgangskoder. Dér bliver de så opsnappet og senere misbrugt af kriminelle.

»Phishing« (udtales fisjing - altså det at fiske kodeord) er blevet et voksende problem. Det amerikanske forbundspoliti, FBI, betragter det faktisk som den mest problematiske svindel på Internet. Mange velkendte selskaber har været mål for de kriminelle, som simpelt hen kopierer netstedet og dets design, så folk tror, at de faktisk er hos betalingskanalen PayPal, auktionshuset eBay eller banker som US Bank eller CitiBank, der alle har været ramt af svindelforsøgene.

Falske beskeder
En undersøgelse fra IT-sikkerhedsfirmaet Mailfrontier Inc. viser, at op mod 28 procent af de almindelige, amerikanske netbrugere ikke kan skelne mellem falske og ægte beskeder. For at lokke dem til de falske netsteder sender svindlerne nemlig først en elektronisk besked med forfalsket afsender, typisk fra et kreditkortselskab, en bank eller en e-handelsplads. I beskeden er en klikbar henvisning til en netadresse, og her dukker så firmaet hjemmeside op - tror man da.

I virkeligheden er man blevet sendt til en forfalsket adresse, der ser ud som originalen, men hvis eneste formål er, at de kriminelle kan opsnappe adgangsord og kodeord, som bagefter kan misbruges.

Flere end 1.000 amerikanere over 18 år har svaret på undersøgelsen, som er lavet den 13.-14. juli.

»Undersøgelsen skaber bekymring over den påpasselighed, som forbrugere og firmaansatte har til denne voksende trussel mod elektronisk post. Det kræver kun et enkelt klik på en 'fiskebesked', før man derved har givet adgang til ens personlige økonomi eller til virksomhedens mest fortrolige oplysninger om økonomi, medarbejdere og ejendom,« lyder Mailfrontiers konklusion, hvor man er overrasket over resultatet.

Ifølge analysehuset Gartner Group har 57 millioner amerikanske netbrugere modtaget falske beskeder, hvoraf 1,7 millioner kan være blevet narret til at udlevere personlige oplysninger. Ikke alene rammes disse mennesker. Også firmaerne, der misbruges, får et dårligt ry.Mailfrontier har lavet en quiz, hvor man selv kan forsøge at afgøre, om man kan skelne mellem ti falske eller måske ægte beskeder, taget fra det virkelige liv. Adressen er:

http://survey.mailfrontier.com/survey/quiztest.html

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen