Berlingske Business

Hver 10. elektronikkøb giver bøvl

Danskerne anskaffer stadig flere fladskærme, computere, mobiltelefoner og anden elektronik. Ny undersøgelse viser, at der er bøvl med 10 procent af produkterne.

Danskerne er vilde med elektronik, men ofte ender vores investeringer i fladskærme, mobiltelefoner og computere med skuffelse og frustration over fejlfyldte apparater, brugerfejl, gentagne reparationer og betjeningsbøvl. Enten fordi apparaterne ikke fungerer optimalt, fordi vi ikke kan finde ud af at bruge dem, eller fordi apparaterne går i stykker. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten med baggrund i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse foretaget af Forbrugerstyrelsen. Undersøgelsen bygger på 500 besvarelser.

Ifølge styrelsens beregninger svarer det til omkring 650.000 problematiske køb om året, hvor den umiddelbare glæde over et elektronikprodukt afløses af ærgrelse. Problemerne kan skyldes defekter og dårlig kvalitet, lige som de kan skyldes brugerfejl og forbrugernes manglende kendskab til, hvordan apparatet skal betjenes eller vedligeholdes.

Ifølge Dansk Erhverv er der en større andel af brugerfejl på elektronikprodukter, og organisationen henviser til, at Forbrugerstyrelsens spørgeundersøgelse viser, at 60 procent af forbrugerne undlader at læse brugsvejledninger og manualer.

Samtidig viser undersøgelsen, at tre af fire forbrugere vurderer deres elektronikkompetencer til at være middel eller over middel.

- Det er jo interessant, at forbrugerne mener, at de er så gode til at have med elektronik at gøre. Særligt fordi der ofte er tale om meget komplicerede apparater. Hvis man ikke har et godt kendskab og har fravalgt en serviceaftale, er det ikke så underligt, at der opstår problemer indimellem, siger forbrugerpolitisk chef, Lone Rasmussen, Dansk Erhverv, til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen