Berlingske Business

Hver 10. elektronikkøb giver bøvl

Danskerne anskaffer stadig flere fladskærme, computere, mobiltelefoner og anden elektronik. Ny undersøgelse viser, at der er bøvl med 10 procent af produkterne.

Danskerne er vilde med elektronik, men ofte ender vores investeringer i fladskærme, mobiltelefoner og computere med skuffelse og frustration over fejlfyldte apparater, brugerfejl, gentagne reparationer og betjeningsbøvl. Enten fordi apparaterne ikke fungerer optimalt, fordi vi ikke kan finde ud af at bruge dem, eller fordi apparaterne går i stykker. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten med baggrund i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse foretaget af Forbrugerstyrelsen. Undersøgelsen bygger på 500 besvarelser.

Ifølge styrelsens beregninger svarer det til omkring 650.000 problematiske køb om året, hvor den umiddelbare glæde over et elektronikprodukt afløses af ærgrelse. Problemerne kan skyldes defekter og dårlig kvalitet, lige som de kan skyldes brugerfejl og forbrugernes manglende kendskab til, hvordan apparatet skal betjenes eller vedligeholdes.

Ifølge Dansk Erhverv er der en større andel af brugerfejl på elektronikprodukter, og organisationen henviser til, at Forbrugerstyrelsens spørgeundersøgelse viser, at 60 procent af forbrugerne undlader at læse brugsvejledninger og manualer.

Samtidig viser undersøgelsen, at tre af fire forbrugere vurderer deres elektronikkompetencer til at være middel eller over middel.

- Det er jo interessant, at forbrugerne mener, at de er så gode til at have med elektronik at gøre. Særligt fordi der ofte er tale om meget komplicerede apparater. Hvis man ikke har et godt kendskab og har fravalgt en serviceaftale, er det ikke så underligt, at der opstår problemer indimellem, siger forbrugerpolitisk chef, Lone Rasmussen, Dansk Erhverv, til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen