Berlingske Business

Hvad får vi ud af konferencerne?

En procent af din virksomheds omsætning bruges på møder og konferencer - hvad har du fået for pengene?Hvordan måles værdien af konferencer?

DE 500 STØRSTE VIRKSOMHEDER i Danmark bruger hvert år rundt regnet 18 milliarder kroner på arrangementer, som de færreste kender effekten af.

Løsningen kan være et return on investment (ROI) regnskab for de afholdte møder og konferencer.

Udviklingen inden for møde- og konferenceindustrien er som en af de gode gamle ketchupflasker. Vi har i flere år banket løs i bunden af flasken uden den store ændring, og nu vælter det pludselig ud med energiholdige mødemenuer, designede mødelokaler og innovation labs.

Det er en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til hele branchen og dens kunder.

Friskpresset juice og rigeligt med flipcharts er bare ikke succesparametre alene. Når virksomheden gør op, hvad mødebudgettet blev brugt til, skal slutresultatet gerne være håndfaste, værdiskabende resultater.

Var kunderne tilfredse er et godt spørgsmål, men hvor tilfredse var de?

Var medarbejderne mere loyale efter skovturen, ja eller nej?

Mødeplanlæggerne kan hurtigt komme til kort, når de forsvarer mødebudgettet på »good feeling« alene.STIGNING I EVENTMARKETING. Meeting Professionals International (MPI) er verdens største organisation inden for mødeindustrien. MPI har de seneste år forsket i trends inden for møder og konferencer og udviklet redskaber til mødeplanlæggere.

De nyeste analyser (2003 tal) viser, at de virksomheder, som måler ROI på møder og konferencer, øger event marketing budgetterne fra år til år. Måske har virksomhederne hele tiden vidst, at deres konferencer virker, men ved at måle effekten har de nu konkrete tal i ryggen, som understreger, at event marketing er markant mere effektivt end for eksempel annoncering.FEM TRIN TIL MÅLBARE RESULTATER. MPI har udviklet en femtrinsmodel til netop at gøre op, om arrangementet var pengene værd:

1. Identificér mødets interessenter.

2. Identificér deres individuelle og fælles behov.

3. Opstil målbare mål.

4. Design mødet, så det passer til målene og tag stilling til, hvad interessenterne skal vide, huske og gøre efterfølgende.

5. Mål effekten før, under og efter seancen og del resultatet med interessenterne.

At arrangementet skal tilpasses målgruppen er ikke en nyhed. Trin to skal dog også inddrages i planlægningsprocessen.

Skjulte dagsordener, uenighed om virksomhedens strategi og personlige ambitioner er alt sammen hindringer for et konkret målbart resultat af mødet.Ved at opstille målbare mål på forhånd sikres, at alle deltagere starter på fælles fodslag. DET SPRINGENDE PUNKT er netop målbarhed. Salgschefen, som indkalder sine sælgere til en produktpræsentation kan ikke måle effekten ved at spørge: Kender I så alle sammen produkterne nu?

Det bliver først målbart, når de rigtige spørgsmål bliver stillet: Kan du nævne tre nye produkter i sortimentet? Hvad var rationalet bag udviklingen af disse produkter? Hvem er målgruppen for hvert enkelt produkt?

Svarprocenten er et barometer for konferencens succes. Succesen kan også måles ved hjælp af fokusgrupper, mødeobservatører, analyser af salgstal og klimaanalyser. Metoderne skal bruges før, under og efter mødet og danner grundlag for den endelige vurdering, som interessenterne delagtiggøres i.

Det kræver et paradigmeskift og en holdningsændring hos virksomhederne og mere fokus på den ene procent, som gennemsnitligt bruges på møder og konferencer. Vil du kunne redegøre for, hvad 2004 budgettet blev brugt til?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen