Berlingske Business

Hvad er phishing?

Begrebet phishing er dannet af ordene »fishing« (fiskeri) og »phony« (falsk). Ordet blev opfundet af en gruppe hackere i 1996, som anvendte teknikken til at franarre brugere deres brugernavne og kodeord. Oversat til dansk er »phishing« fiskeri efter ofre, som bider på krogen og lader sig lokke. Phishing handler altså om at sende elektroniske beskeder til et stort antal tilfældige modtagere og afvente, at disse lokkes til at bide på krogen og indtaster sensitive oplysninger på en falsk hjemmeside. Formålet er at misbruge disse data til at frarøve ofret penge eller stjæle personens digitale identitet. Sådanne e-mails forsøger bevidst at kopiere en tjeneste ved at efterligne en hjemmeside og login-information så godt som muligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen