Berlingske Business
17:16

Hun skal klinke skårene i SAS

Hun skal klinke skårene i SAS - 1
»Nu skal vi lægge kampene bag os og tage kampen op mod konkurrenterne,« siger Susanne Larsen, direktør for SAS Danmark. Foto: Søren Bidstrup

Med adm. dir. Susanne Larsen som partner drejer det sig om at gøre plads til konflikter, for det løser konflikter, siger hun. I Scandinavian Airlines Denmark skal Larsen samle en medarbejderskare op, der er sat til at løbe stærkere for en mindre løn.

»Snarere ydmyghed,« svarer Susanne Larsen, administrerende direktør for Scandinavian Airlines Denmark, da hun bliver spurgt, om hun føler lettelse over, at de usædvanligt overenskomster er faldet på plads.

»Endnu er der ikke så meget at fejre. Mange har givet afkald, og så holder man lav profil,« siger hun. Samtidig indrømmer hun, at det har været voldsomt, uden at hun virker som typen, der bruger den slags ord i flæng. Hun tager det dog som et godt tegn, at medarbejderne har den grundlæggende tryghed, at de tør sige deres mening uden omsvøb og uden at frygte at blive isoleret.

»Da jeg forleden spurgte medarbejderne, hvordan de havde det, klappede de spontant. Man skal ikke glemme, at det er servicemennesker; de er ikke af natur negative, men vil hellere ud på linierne og tale med mennesker og være stolte af deres virksomhed.«

Fire ugers intense forhandlinger ligger nu bag hende, heraf tre døgn uden søvn.

»Jeg kan godt mærke det i kroppen, men ellers har jeg det godt. Jeg panikker ikke så let.«

Gestaltterapeut
Om det er, fordi Susanne Larsen også er uddannet gestaltterapeut, eller fordi der er noget teflonagtigt over hendes personlighed, er svært at afgøre. Men man tror hende - om ikke andet så fordi det er meget svært at forestille sig, hvordan hun ville se ud i panik.

Og netop det, at hun opfatter konflikter, som noget der hører med og ikke hører til under gulvtæppet, gør, at hun altid er et hestehoved foran de mindre stålsatte.

Hun tilskriver det den større rummelighed, der kommer med alderen. Hun vakler hverken i stemmen eller blikket, når hun bekræfter, at »Turnaround 2005« er prøvestenen på, om det har været den brutale spareøvelse værd, og om hun selv klarer mosten. For da skal underskuddet være vendt, hvis der også fremover skal være noget, der hedder SAS, som vi kender det. Tværtimod tager hun det som en ekstra motivation på den måde at have kniven på struben, siger hun.

Hårde ord
Direkte adspurgt foretrækker formanden for kabinepersonalet Verner Lundtoft Jensen at undlade at kommentere Susanne Larsen. Han er den, der har haft de hårdeste forhandlinger med hende, og han har været vred over forløbet og via pressen anklaget ledelsen for at bruge ekstreme metoder.

Hun medgiver, at forhandlingerne var overordentligt hårde, og at der blev sagt ting.

»Men det var ikke værre, end da det hele var overstået, kunne vi give hinanden hånden og sige tak for kampen. Og hvis Verner Jensen er vred, er han i sin gode ret. Det er spillets regler, og der er ingen grund til at tage det personligt.«

Menneskeligt overskud
Der er ingen tvivl om, at hun er et menneske med psykisk overskud, en strategisk begavelse, der til fulde bekræfter en nyere undersøgelse, som viser, at de kvinder, der vitterligt vil topjobs og søger dem, også får dem.

Det er mindre end et år siden, at koncernchef Jørgen Lindegaard tilbød hende posten som øverste ansvarlig for SAS i Danmark. Hun sprang ikke til opgaven, men tog den efter moden overvejelse, fortæller hun. Da beslutningen først var truffet, generede det hende ikke, at hun skulle gå ti pct. ned i løn fra januar i år - for ellers hang det ikke sammen at ledelsen forlangte, at medarbejderne gik ned i løn og samtidig skulle lave 30 pct. mere, mener hun.

Barsk og human
Ifølge eksperterne er det en historisk aftale uden fortilfælde. Den er aldrig set før inden for SAS eller på det danske arbejdsmarked, for den sags skyld. Alligevel møder hun ikke undvigende blikke i gangene, siger hun.

»De kender mig. Jeg har været 30 år i SAS, senest som personaledirektør.«

Skal hun selv komme med et bud på, hvad de kender hende som, er det en barsk chef med en humanistisk indstilling. Det bekræfter Nicolas Fischer, formand for lufthavnsfunktionærerne. Han har kun har lovord til overs for hende, og måske derfor har hun en bredere margin i hårde forhandlinger.

»Hun har nogle etiske værdier, som hun ikke går på kompromis med, heller ikke selv om der var en økonomisk gevinst ved det,« siger han.

Nyt håb
Uanset at dette usædvanlige resultat kom i stand på baggrund af en ren situation, forstået på den måde, at SAS' underskud var til at tage at føle på - »det var nemmere, end hvis vi havde haft et overskud på fem millioner kroner« - må det være sin sag at samle medarbejderne op efter en sådan omgang.

Hvordan har du tænkt dig at gøre det?

»Ja, man motiverer ikke medarbejderne ved bare at sige det. Det er den anden vej rundt ved at gøre ting, der signalerer håb, og som får skabt en platform, så vi kan komme videre. Nu skal vi lægge kampene bag os og tage kampen op mod konkurrenterne.«

Samtidig er hun yderst tilfreds med, at de 3.000 medarbejdere, som i dag er spredt på fire forskellige steder snart bliver samlet ét sted og tilmed i lufthavnen.

»Vi skal have et stort åbent kontor, hvor jeg agter at placere mig selv midt i det hele,« erklærer hun. »Vores medarbejdere er verdensklasse, og tilmed er de servicearbejdere, der ikke bryder sig om at være indadvendte. Vi trænger nu til at samle os som organisation og bruge kræfterne på at slås mod konkurrenterne i stedet for at slås indbyrdes.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen