Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Hoteller kan tjene mere med nyt net

Irsk hotel har smeltet telefon, TV og computer sammen for at kunne levere bedre service til gæsterne. Hoteldriften er samtidig blevet mere effektiv.

DUBLIN: Som det første hotel i Vesteuropa har det nyåbnede Crowne Plaza lige uden for lufthavnen i den irske hovedstad skrottet det normale telefonnet og samlet al teknik i eet stort datanet, som ikke alene betjener gæsten men også skifter reklamer på vægskærmene i receptionen og i elevatoren samt styrer overvågningskameraerne på gangen.

Telefonen på værelset virker kun internt, minibaren er låst, og fjernsynet kan ikke vise betalingskanaler. Men så snart gæsten er checket ind, kan der fra telefonen sendes elektroniske beskeder med tale, og man kan på telefonens store skærm finde opdaterede oplysninger om alt fra valutakurser over hotelfrisørens åbningstider til flyafgangene. Derudover er der naturligvis højhastighedsadgang til Internet fra værelset og gratis, trådløs adgang i hotellets foyer.

Usædvanligt nok var det ikke en IT-chef men derimod hotellets økonomidirektør, John O'Connor, som var drivkraften bag at samle teknologien og droppe det traditionelle telefonsystem.

»Hoteldrift handler ikke blot om belægning. Det handler om indbringende belægning,« siger John O'Connor.

Han mener, at hotelgæsten søger information, forventer bedre service, kræver mere og ønsker forøget produktivitet. Hotellet vil omvendt gerne vinde gæsternes loyalitet, have bedre belægning, øget datasikkerhed, udvikle nye forretningsmuligheder og alligevel arbejde efter gængse standarder.

»Forbrugerne tvinger hotellerne til at have værelser med højhastighedsforbindelse. Derfor er det oplagt at tænke på hotellet som eet stort net, hvor man kan personliggøre de tjenester, som man tilbyder gæsterne,« siger Josephine Burdon, forretningsudviklingschef hos giganten Cisco, hvis udstyr styrer netværksteknikken på Crowne Plaza, mens det hollandske Nevotek har udviklet de mange funktioner, som også gør det muligt at bestille møderum og sågar checke ud selv.

Bedre og nemmere for alle
Direktør Tankut Turhan fra Nevotek, som har tre år i branchen, ser store muligheder, fordi alt er forenklet og samlet.

»Receptionen får bedre og hurtigere overblik, hotellet sparer penge, og gæsten får det behageligere. Her har man de traditionelle funktioner plus alt det nye, avancerede, men alt kører over Internet og er standard. Styrken ligger i de tjenester, som leverer al information via telefonen. Og det er så op til hotellet, om det vil tage sig betalt for en eller flere tjenester,« siger Tankut Turhan til Berlingske Tidende.

For ham er det helt store sådan set ikke mulighederne, men at alt nu kører på samme infrastruktur.

»Normalt har man et klassisk telefonanlæg, en datainfrastruktur til bl.a. Internet og så kabler til TV. Det er samlet i kælderen på store servere, som skal vedligeholdes, ligesom alt skal forbindes med hinanden og endelig med receptionens system. Det er komplekst og dyrt. Ved at føre alt over på et IP-net, som baserer sig på Internet-standarder, klarer en enkelt server hele integrationen,« siger Tankut Turhan.

Ved at bruge IP kan en IT-administrator samtidig vedligeholde systemet hvor som helst med sin bærbare computer, fordi adgangen sker via Internet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen