Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Hopla: e-bogen lever

Rygterne om e-bogens død viser sig at være overdrevne. Både i IT-branchen og den amerikanske forlagsbranche er der tillid til projektet. Det samme gælder ikke den danske bogbranche.

Historien om e-bøger ligner mere og mere fortællingen om et lig, der ikke vil dø. Nekrologen er blevet skrevet utallige gange og alligevel forlyder det regelmæssigt, at e-bogen har det godt, ja i visse tilfælde spræller.

Når den tidligere Nixon-rådgiver John Dean i næste måned offentliggør sin teori om, hvem Deep Throat var - den kilde som forsynede Washington Post journalisterne Woodward og Bernstein med de nødvendige oplysninger til at beskrive Watergate-skandalen, - har han valgt at gøre det i e-bogsformat for at få fordelen af at komme ud til så mange som mulig, hurtigst mulig. »The Deep Throat Brief« udkommer via net-magasinet Salon.com.

Samlet Hemmingway

På samme måde har et klassisk amerikansk forlag som Simon & Schuster netop foretaget deres hidtil største satsning på e-bogsområdet ved at gøre Ernerst Hemingways samlede værker tilgængelig elektronisk. Samtidig melder forlaget, at deres 1.200 e-bogs titler sælger ganske udmærket og udbuddet varierer fra skønlitteratur til lærebøger. Forlaget opgiver ikke deres salgstal, men fastholder at e-bogsudgivelserne vokser støt og roligt med et to-cifret procenttal hvert år.

AOL Time Warner opgav for kort tid siden deres egen e-bogs produktion, men er i stedet gået sammen med en e-bogsforlægger uden for huset for stadig at have snor i den form for bogproduktion. Microsoft og Adobe Systems Inc, som fremstiller software til e-bøger har heller ikke givet op; tværtimod. I stedet melder de om øget omsætning. Det samme gælder de rene e-bogsforlag. Det amerikanske 1stBooks.com havde sidste år et overskud på ti mio $ og det halvandet år gamle Fictionwise.com melder om støt stigning og regner med overskud i 2002.

I store dele af bogbranchen skønner man, at problemet med e-bogen har været, at der sammen med dot.com-eventyret blev stillet alt for høje forventninger til e-bogen, hvilket ikke er det samme som at sige at projektet er håbløst.

Herhjemme har de tre store forlagsgrupper, Bonnier, Egmont og Gyldendal, ikke vist den store tillid til e-bogsprojektet. Bonniers hjemmeside viser ingen resultater på søgning af e-bøger. Hos Egmont er resultatet det samme. Gyldendal havde indtil for kort tid siden et mindre udbud af elektroniske bøger, der kunne downloades via deres hjemmeside, men har nu kun en læsevejledning til dansk-faget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen