Berlingske Business
17:41God weekend

Hollywood på fransk manér...

Fortsat fra forsiden

Men Messier red altså i første omgang stormen af, men fjerne manges frygt for, at han sidder på en tidsindstillet bombe af en eller anden slags kunne han alligevel ikke helt.

Messiers risikovillighed skal sammenlignes med den, der lægges for dagen af mediekolleger som Rupert Murdoch og Leo Kirch, og det er som om, at tiden ikke lige arbejder for højt gearet investeringslyst og vilde ambitioner.

Overraskelsen

»J2M«, som Jean-Marie Messier altid kaldes, er økonom fra to berømte eliteskoler i Paris, hvorfra han gled lige ind i Finansministeriet, hvor han endte som landets førende privatiseringsrådgiver.

Efter en afstikker til investeringsbanken Lazard Frères blev han i 1996 headhunted til selv at redde det statslige vandværkskonglomerat Générale des Eaux (med bl.a. en ejerandel i det gamle danske rentvandsfirma I. Krüger) ud af økonomisk uføre.

Messiers strategi blev en overraskelse for alt og alle.

Der var ikke fremtid i bare at levere vand til franskmændene - næ, der skulle helt andre ting ud gennem rørene. Der skulle kulør og smag på det, der kom gennem rørene - TV-underholdning.

Og det måtte for resten også gerne sende gennem æteren - og i andre lande. To år senere skiftede vandværket navn til Vivendi, og selskabet blev hovedaktionær i TV-selskabet Canal Plus, der sælger kabel- og satellit-TV i et dusin europæiske lande, heriblandt Danmark, og i mobiltelefonselskabet SRF, der blev branchens nr. to i Frankrig.

Bagdør til Hollywood

I år 2000 kom så Messiers hidtil største stunt.

For 282 mia. kr. sikrede han sig kontrol over det legendariske og berømte canadiske selskab Seagram, som Bronfman-familien gjorde stenrigt under den amerikanske forbudstid i trediverne, da de - i hvert fald ifølge myten - skaffede tørstige amerikanere smuglersprit i stride strømme.

Messier var ligeglad med spiritussen, men gik efter og fik Seagrams formodet største aktiv: Film- og pladeselskabet Universal.

Her lå rettigheder til gamle Hitchcock-film, gamle TV-serier som Colombo - og i Universal Studios i Hollywood var man dengang ved at lave senere Oscar-vindere som »Erin Brockovich« med Julia Roberts, »American Pie« og nu dette års Oscar-favorit »A Beautiful Mind«.

Fra Universals pladestudier domineres hitlisterne af kunstnere som Elton John, Sting og U2.

En herlig mundfuld til et ambitiøst medieselskab med egen betalings-TV-station, selvom både den franske stat og EUs konkurrencekommissær Mario Monti hver for sig gjorde, hvad de kunne for at dæmpe monopolopbygningen.

Efter fransk lov må ingen f.eks. eje mere end halvdelen af et TV-selskab, og det kan slet ikke tillades at udlændinge ejer over 20 pct., sådan som det er tæt på at være tilfældet, efter at selskabet, der nu hedder Vivendi Universal, i fjor blev børsnoteret i New York.

Messier slås stadig i retten med den franske stat for at finde en metode til at bevare kontrollen over Canal Plus, som han synes skal vurderes som et europæisk og ikke et fransk selskab, og Messier vil også gerne have genforhandlet de dyre UMTS-rettigheder, som SRF har købt af den franske stat. Stærke Monti derimod har stillet sig tilfreds med et forlig i mange punkter - bl.a. om, at Vivendi solgte sin andel af Murdochs britiske BSkyB.

Virakken til trods er Messier stadig ikke mæt.

I efteråret købte han for over 80 mio. kr. det amerikanske svar på Canal Plus, USA Networks, og der røg også en snes mia. kr. til det store amerikanske undervisningsforlag Houghton Mifflin.

»Heroisk destruktion«

Allerede da Messier købte Universal hævede mange øjenbrynene.

Britiske Financial Times skrev sarkastisk, at der med prisen 282 mia. kr. var tale om »en heroisk destruktion af penge«, og kritikken tog til, da Vivendi i den periode også købte dyre internet-selskaber, samtidig med at internet-boblen brast.

Men trods tirsdagens afskrivning af 102 mia. kr. er Jean-Marie Messier stadig optimist, for driften forløber nogenlunde efter planen, fordi Vivendi ikke ligesom de fleste andre medieselskaber er baseret på indtægter fra det kollapsede annoncemarked.

Han overvejer en aktieudvidelse på omkring 25 mia. kr. til at skaffe kapital til nye opkøb, for selvom det er hårde tider i mediebranchen, så lykkedes det faktisk Vivendi Universals 280.000 medarbejdere at sælge for 430 mia. kr. sidste år, og tirsdag bad han aktionærerne lægge mærke til, at han tror, at omsætningen alene ved organisk vækst i år kan stige med ti pct.

Messier er med frue og fem børn flyttet til en lejlighed til 150 mio. kr. på Park Avenue i New York, hvorfra han overser det forvoksede vandværk og p.t. arbejder med et nyt problem: Vivendi Universal er ved at overgå fra fransk til amerikansk regnskabspraksis.

Efter fransk regnskabspraksis har hans selskab en gæld på 109 mia. kr.

Efter amerikansk praksis er gælden på 143 mia. kr.

Det er jo alligevel bare Hollywood-penge, synes han at mene, mens aktionærer og kritikere sluger føljetonen til som åndeløse tilskuere til en Hitchcock-film.

Går det mon godt?

eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen