Berlingske Business

H&M vader i penge

Modekæden Hennes & Mauritz kan ikke nå at investere et stadig stigende overskud.

Den svenske modekæde Hennes & Mauritz, der har danske Rolf Eriksen som chef, buldrer videre.

Årsregnskabet, der kom i går, indeholdt f.eks. en aldeles usædvanlig sætning for disse tider: »Den kraftige resultatforbedring har givet koncernen en likviditet, som bedømmes at ligge væsentligt over, hvad der er brug for for at fortsætte H&Ms fortsat kraftige ekspansion«.

Sådan!

Tallene: Omsætning 56,6 mia. skr. (mod 53,3 mia. året før) og overskud 9,6 mia. skr (8,6 mia.).

Også beskæftigelsen steg, idet der nu er 28.416 medarbejdere mod 25.674 for et år siden.

Efter skat var overskuddet på 6,4 mia. skr., og det bedømmes altså som mere end rigeligt til foreløbig 2004s investeringsprogram, der består i etablering af 140 helt nye butikker, deriblandt fem i Canada og to i Slovenien.

Hoveddelen af ekspansionen skal ske i Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Polen - og USA, som H&M under bl.a. stor fagforeningsbevågenhed lige så stille har taget hul på.

Ringe dollareffekt
Regnskabet har i øvrigt også H&Ms stilfærdige kommentar til europæisk erhvervslivets store korsang for tiden - den om den forfærdeligt lave dollarkurs. H&M, der bl.a. har store indkøb i dollar, er kun påvirket negativt på valutakurser for 157 mio. skr., og det er i forhold til året før på den store omsætning kun en forringelse på 200 mio. kr.

Året før havde H&M nemlig gevinst på kursudsvingene.

H&M-regnskabet blev modtaget særdeles positivt af det svenske aktiemarked, der gav kursstigning på op mod fem pct. torsdag. Forklaringen var bl.a. at H&Ms salgstal i december var langt bedre end ventet, selvom også H&M synes at forbrugernes købelyst er noget under normalt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen