Berlingske Business

H&M førte an i faldende marked

Svenske aktier: Hennes & Mauritz var dagens store taber på Stockholmsbørsen og stod, sammen med finansaktien Nordea, for stort set hele faldet i OMX.

På en dag, hvor kun ni ud af de 30 OMX-aktier endte i plus, faldt det toneangivende indeks for anden dag i træk. OMX bakkede 1,1 pct. til 800,2, mens All-Share-indekset dykkede 0,8 pct. til 228,7.

Drivkraften i det negative OMX-indeks var tøjgiganten Hennes & Mauritz. Selskabet, der er Europas største tøjdistributør, meddelte i går, at decembersalget steg med ti pct. Forventningerne til decembersalget var dog en stigning på 20 pct., og investorerne handlede aktien hele 10,8 pct. ned til kurs 186,5.

Medvirkende til at trække OMX-indekset nedad var desuden finansaktien Nordea. Aktien dykkede 2,7 pct. til kurs 53,5, og klarede sig således ringere end konkurrenterne SEB og Foreningssparbanken, der henholdsvis steg og faldt 0,5 og 0,7 pct.

De indekstunge mobilgiganter, Ericsson og Nokia, var ikke blandt dagens faldende aktier. Ericsson endte dagen uændret i kurs 51,5, mens Nokia indkasserede dagens største stigning med et kurshop på to pct. til 232.

Merrill Lynch offentliggjorde i går en nedjustering af sin anbefaling på en af Europas største papirproducenter, Stora Enso. Aktien faldt 1,5 pct. til kurs 130,5, mens konkurrenterne Holmen og Svenska Cellulosa klarede sig noget bedre med stigninger på henholdsvis 0,9 og 0,4 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen